(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
عنوان صفحه
چکیده 1
مقدمه: 2
1- 1 بیان مساله : 3
1- 2 سوالات اصلی تحقیق 5
1-3 فرضیه ها: 5
1-4 ضرورت ونوآوری تحقیق 5
1-5 اهداف تحقیق 6
1-6 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 6
1-7 روش پژوهش 7
1-8 اهمیت و دشواری های تحقیق 7
1-9 فصول تحقیق 8
فصل دوم: مبانی بدعت ازمنظرفقه امامیه
2-1- بدعت درلغت: 10
2-2- بدعت در اصطلاح: 12
2-2-1- تشویش درمفهوم بدعت: 13
2-3- حرمت بدعت: 14
2-4- ارکان بدعت: 17
2-4-1- تصرف در دین: 17
2-4-2- ریشه در شرع نداشته باشد: 18
2-4-3- رواج در میان مردم: 19
2-5- تقسیم بدعت به زیبا و ناپسند: 19
2-5-1- نوآوری در امور بطور مطلق عرفی: 20
2-5-2- نوآوری ها ی عرفی پیرامون موضوعات شرعی: 20
2-5-3- نوآوری وبدعت های حرام: 21
2-5-4- بدعت عادی و شرعی: 21
2-5-5- بدعت حقیقی ونسبی: 22
2-6- زمینه های بدعت: 22
2-6- 1- عوامل بدعت 24
2-6-2- مسائل خرافی: 26
2-6-2-1- عوامل پیدایش خرافات توسط مردم: 27
2-6-2- 2- رجوع به فالگیرها: 28
2-6-2- 3- رجوع به دعاگرها: 29
2-6-2-4- خرافات نوروزی: 31
2-6-2- 5- رسومات وعادتهای غلط: 33
2-6-2- 6- برخی دیگر از رسومات رایج: 35
2-7- رابطه ی تحریف و بدعت: 39
2-8- انواع تحریف: 39
2-8-1- تحریف لفظ: 39
2-8-2- تحریف معنوی: 40
2-8-3- تحریف به معنای زیادکردن: 40
2-8-4- تحریف به معنای کم کردن: 41
2-8-5- تحریف به معنای تبدیل کردن: 41
2-8-6- تحریف درمعانی و موضعی: 42
2-8-7- تحریف درآیات: 42
2-8-8- عقیده شیعه درموردتحریف قرآن: 42
2-9- عوامل تحریف: 43
2-9-1- حفظ موقعیت اجتماعی واقتصادی: 43
2-9-2- زمینه سازی حکومت و ریاست: 44
2-9-3- جبران شکست ها: 44
2-9-4- قهرمان سازی و اسطوره سازی: 44
2-9-5- اغراض دشمنان دین: 45
2-9-6- هوس و میل های درونی: 45
2-10- تحریف درکتاب کهن شیعی: 45
2-11- ادله عدم تحریف قرآن: 47
2-11-1- آیات قرآن: 47
2-11-2- روایات: 48
2-12- غلو و بدعت 50
2-12- 1- معنای لغوی غلو: 50
2-13- معنای اصطلاحی غلو: 52
2-14- ریشه های تاریخی غلو دراسلام: 53
2-16- عوامل واسباب غلو: 58
2-16-1- موضوع عکس العمل: 58
2-16-2- ضعف خداشناسی: 59
2-16-3- توجیه عقیده: 60
2-16-4- جهل و ناآگاهی: 61
2-17- نهی قرآن کریم از غلو یهود: 61
2-18- نهی قرآن کریم از غلومسیحیان: 62
2-19- رابطه اعتقادات شیعه و غلو عقیدتی بین مسلمین: 63
2-20- مخالفت متکلمان امامیه با غلو و غالیان: 67
2-21- حد و مرزغلو: 68
2-22- اعترافات حقانی: 69
2-23- عوامل پیدایش نظریه همسان غلو وتشیع: 70
2-24- دلایل اهمیت تحقیق در موضوع غلو 70
2-25- خرافات اهل غلو: 74
2-26- پیامدهای خطرناک غلو: 75
2-27- مهم ترین دلائل برائت و بیزاری تشیع از غلو و غالیان: 76
2-27-1- مبارزه پیشوایان تشیع با غلو: 77
2-29- انگیزه نسبت دادن غلو به شیعیان: 81
2-30- انگ غلو به راویان و محدثان شیعه: 82
2-31- تهمت وافتراء نسبت به تشیع: 83
2-32- نسبت غلو به اهل بیت: 83
خلاصه ی فصل دوم: 85
فصل سوم: بدعت قمه زنی و عزاداری از منظرفقه امامیه
3-1- قمه چیست و قمه زن کیست: 87
3-2- قمه زنی ازمنظرتاریخ: 88
3-3- دلایل قمه زنان: 90
3-3-1- افسانه سربه محمل کوبیدن: 90
3-3-2- آیا قمه زنی نوعی عزاداری محسوب می شود: 90
3-3-3- قمه زنی و همدردی با امام حسین: 93
3-3-4- زنده نگه داشتن مذهب: 94
3-4- بدعت بودن قمه زنی: 97
3-4-1- وهن و تضعیف مذهب: 104
3-4-2- نماز نخوانند اما قمه بزنند: 105
3-4-3- تبعت منفی و عوارض بهداشتی: 106
3-4-4- آسانی دین: 108
3-5- پاسخ به شبهات قمه زنی: 110
3-5-1- تعیین موضوعات مطابق با شأن فقیه و مجتهد نیست: 110
3-5-2- جایز بودن اعمال قمه زنی در گذشته: 111
3-5-3- مسخره کردن دیگران موجب حرمت اعمال نمی شود: 112
3-5-4- قمه زنی نوعی حجامت است: 113
3-6- پرهیز از خرافات در مجالس حسینی: 114
3-7- تکلیف علما در مبارزه با روضه های دروغ: 118
3-8- نگاهی به عزاداری های حسینی: 120
3-8-1- تاریخچه شکل گیری مجالس عزاداری: 121