عنوان صفحه
چکیده.1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 3
1-2- بیان مساله.4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق 5
1-4- اهداف تحقیق6
1-5- فرضیات تحقیق 7
1-6- تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق .7
فصل دوم مبانی نظری
2-1- مقدمه 18
2-2- تعریف مدیریت.18
2-3- فراگرد مدیریت19
2-4- مهارت.19
2-5- مدیریت آموزشی.21
2-6- اهداف مدیریت آموزش21
2-7-مدیران22
2-8- مهارت فنی22
2-9- مهارت انسان23
1-2-9- میرکمالی شاخصهای روابط انسانی.24
2-2-9- مبانی مهارت انسانی24
3-2-9- اجزا مهارت انسانی.25
2-10- مهارت ادراکی26
2-11- مهارتها، نقشها و وظایف مدیران27
1-2-11- بررسی و مرور دیدگاه های صاحبنظران در مورد مهارتها و نقشهای مدیران .27
1-1-2-11- مطالعات مینتزبرگ .27
2-2-12- نقشهای میان شخصی28
3-2-12- نقشهای اطلاعاتی28
4-2-12- نقشهای تصمیم گیری29
5-2-12- دستهبندی هلدیگل و اسکولوم.30
6-2-12- دیدگاه میرکمالی در مورد توانایی های مدیریت و رهبری آموزشی .31
7-2-12- نظریه رابرت کاتز37
1-7-2-12- مهارتهای فنی. 37
2-7-2-12 – مهارتهای انسانی 38
3-7-2-12-مهارتهای ادراکی39
2-13- ارزش نسبی مهارتها 39
2-14- مهارتهای دیگر40
1-2-14- مهارت سیاسی.41
2-2-14- مهارت تشخیصی.41
3-2-14- مهارت تحلیلی41
4-2-14- مهارت ارتباطی.42
4-2-14- 1- ارتباط در رویکرد های منابع انسانی.43
5-2-14- مهارت تصمیم گیری.44
5-2-14-1- سبک ارتباط44
6-2-14- مهارت مدیریت زمان .45
7 -2-14- مهارتهای حرفهای45
8-2-14- مهارتهای میانفردی.46
9-2-14- مهارتهای آموزشی46
10-2-14- مهارتهای ویژه.47
2-15- پیشرفت تحصیلی.47
1-2-15- تعریف پیشرفت تحصیلی 49
2-2-15- معیارهای پیشرفت تحصیلی50
3-2-15- عوامل مهم تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی.51
4-2-15- تقسیم بندی کلی عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی .55
5-2-15- بلوم55
2-16- وظایف مدیر مدرسه 56
2-17- تحقیقات انجام شده64
1-2-17- تحقیقات خارجی .64
2-2-17- تحقیقات داخلی .65
فصل سوم روش تحقیق
3-1- مقدمه.69
3-2- نوع و روش تحقیق69
3-3- جامعه آماری تحقیق .70
3-4- حجم نمونه و شیوه نمونه گیری تحقیق70
3-5-متغیرهای پژوهش.71
3-6-ابزار گردآوری اطلاعات72
3-7- روایی و پایایی پرسشنامه72
3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها.74
3-9- آزمون کولموگروف – اسمیرنف (آزمون نرمال بودن) 75
1-3-9- ضریب همبستگی پیرسون.76
فصل چهارم یافته های تحقیق
4-1- مقدمه.78
4- 2- یافته های توصیفی .78
4-3- تحلیل توصیفی متغیر (مهارت مدیران)79
5-3 – بررسی نرمال بودن متغیرهای پژوهش.88
4-4 – رتبهبندی مهارتهای سه گانه(فنی، انسانی و ادراکی) مدیران89
فرضیه اصلی:بین مهارت های سهگانه(فنی،انسانی وادراکی) مدیران وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان. 91
فرضیه اول : بین مهارت فنی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.92
فرضیه دوم : بین مهارت انسانی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.93
فرضیه سوم : بین مهارت ادراکی مدیران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.94
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.
5-1- مقدمه.96
5-2- خلاصه تحقیق96
5-3- تبیین نتایج تجربی.97
5-3-1- یافته های توصیفی.97
5-3-2- از یافته های استنباطی97
5-4- نتایج نظری پژوهش99
5-5- پیشنهادات100
5-6- محدودیتهای تحقیق102
منابع و ماخذ فارسی103
منابع و ماخذ انگلیسی.108
ضمائم و پیوست ها .109
چکیده انگلیسی 131
فهرست جدول ها
عنوان صفحه
جدول 1-1 نقشهای مدیریتی.28
جدول 3-1 ضرایب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی متغیرها .70
جدول 3-2 ضرایب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی متغیرها .74
جدول 4-3 روایی و پایایی ابزار تحقیق74
جدول شماره 4-1 توزیع حجم نمونه برحسب مولفههای مهارتهای فنی.79
جدول شماره 4-2 شاخصهای توصیفی مهارتهای فنی مدیران.80
جدول شماره 4-3 توزیع حجم نمونه برحسب مولفههای مهارتهای انسانی82
جدول شماره 4-4 شاخصهای توصیفی مهارتهای انسانی مدیران83
جدول شماره 4-5 توزیع حجم نمونه بر حسب مولفههای مهارتهای ادراکی.84
جدول شماره 4-6 شاخصهای توصیفی مهارتهای ادراکی مدیران85
جدول شماره 4-7 شاخصهای توصیفی مهارتهای سهگانه مدیران.86
جدول شماره 4-8 شاخصهای توصیفی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان87
جدول4-9 آزمون کولموگروف – اسمیرنف88
جدول شماره 4-10 رتبه بندی مهارتهای سه گانه(فنی، انسانی و ادراکی)89
جدول شماره 4-11 نتیجه آزمون فریدمن در رتبه بندی مهارت های سهگانه مدیران90
جدول شماره 4-12 نتایج آزمون t .90
جدول 4-13 نتایج آزمون ضریب همبستگی 91
جدول 4-14 نتایج آزمون ضریب همبستگی92
جدول4-15 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش رابطه .93
جدول4-16 نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای سنجش رابطه .94
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار شماره 4-1: هیستوگرام فراوانی مهارتهای فنی مدیران.81
نمودار شماره 4-2: هیستوگرام فراوانی مهارتهای انسانی83
نمودار شماره 4-3: هیستوگرام فراوانی مهارتهای ادراکی مدیران85
نمودار شماره 4-4: هیستوگرام فراوانی مهارتهای سهگانه مدیران.86
نمودار شماره 4-5: هیستوگرام فراوانی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان87
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل 3-1 : میزان نسبی مهارتهای مورد نیاز در رده های مختلف مدیریت.40
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مهارتهای مدیران با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر به روش توصیفی – همبستگی در میان مدارس ابتدایی بین مدیران و دانش آموزان شهرستان ابهر انجام شده است جامعه آماری این پژوهش، کلیه مدیران و دانش آموزان ابتدایی شهرستان ابهر می باشد که در سال اجرای پژوهش (94-93) مشغول به تحصیل و مدیریت می باشند . مطابق آمار ارائه شده از واحد آمار آموزش وپرورش ابهر تعداد 102 مدیر که 28 زن و 74 مرد و 13500 نفر
دانش آموز می باشند. باتوجه به این که تعداد جمعیت آماری مدیران نسبتاً پایین میباشد بنابه صلاحدید استاد راهنما تمامی مدیران جهت پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند؛ یعنی از روش سرشماری یا تمام شماری برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. و برای جهت برآورد حجم نمونه دانش آموزان از روش برآورد حجم نمونه کوکران (Cochran) استفاده شده است که نمونه ای با ضریب اطمینان 5 درصد و سطح معنی داری 95 درصد ،374نفر از جامعه آماری بر آورد گردیدکه برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه مهارتی مخصوص مدیران و پیشرفت تحصیلی برای دانش آموزان شده است که بر اساس یافته های پژوهش میانگین عملی مهارت