عنوان صفحه
چکیده. 1
مقدمه. 2
فصل اول کلیات تحقیق 3
1-1-بیان مسئله . 4
2-1-اهمیت ضرورت های تحقیق 5
3-1-اهداف تحقیق 5
1-3-1-هدف کلی 5
2-3-1- هدف ویژه و کاربردی . 5
4-1-سوالات و فرضیه های تحقیق 6
1-4-1- سوالات تحقیق. 6
2-4-1-فرضیهها ی تحقیق. 6
5-1- تعریف واژه ها و مفاهیم. 6
6-1- محدودیتها و تنگناهای تحقیق . 8
فصل دوم مبانی نظری تحقیق 9
1-2- پیشینه تحقیق . 10
2-2- مکانیابی واحدهای آموزشی 12
3-2- برنامه ریزی محل استقرار مدارس 13
4-2- برنامه ریزی استقرار مدارس. 16
5-2- راهبرد نیازهای اساسی 17
6-2- روش های تعیین مراکز خدمات روستائی 18
1-6-2- جمعیت شاخصی از مرکزیت. 19
2-6-2- توزیع فضاهای آموزشی و شرایط محیطی. 20
3-6-2- زمین شناسی و توپوگرافی 20
7-2- پارامتر های موثر در بحث مکان یابی و اولویت بندی فضا های آموزشی. 20
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-7-2- پارامتر های تاثیر گذار فنی 21
2-7-2- مخاطرات محیط طبیعی. 24
3-7-2- مکان یابی مدارس و شعاع دسترسی 25
8-2-تعداد دفعات استفاده از واحدهای آموزشی 33
9-2- کاربری آموزشی و سایر کاربری ها. 34
1-9-2- کاربری آموزشی و کاربری مسکونی 35
2-9-2- کاربری آموزشی و فرهنگی 35
3-9-2- کاربری آموزشی و بهداشتی درمانی 35
4-9-2- کاربری آموزشی و تجاری. 35
5-9-2- کاربری آموزشی و فضای سبز 36
6-9-2- کاربری آموزشی و شبکه ارتباطی حمل و نقل. 36
7-9-2- کاربری آموزشی و تأسیسات شهری 36
10-2- نظریه ها و تئوری های رایج در مکانیابی 37
1-10-2- نظریه های دسترسی. 37
2-10-2- مدل مکانیابی تخصیص 38
1-2-10- 2- حداقل فاصله 39
2-2-10- 2- مدل حداکثر تراکم . 39
3-10-2- مدل حداقل فاصلۀ توان دار 40
1-3-10-2- مدل حداقل فاصله (محدودیت دار) 40
2-3-10-2- مدل حداکثر پوشش 41
4-10-2- تئوری سیستمی. 41
5-10-2- تئوری مکان مرکزی 42
6-10-2- مدل جاذبه . 43
7-10-2- کاربری زمین 44
فهرست مطالب
عنوان صفحه
11-2- راهبرد نیازهای اساسی. 46
12-2- روش های تعیین مراکز خدمات روستائی 47
13-2- جمعیت شاخصی از مرکزیت 48
1-13-2- مکان یابی مدارس و شعاع دسترسی 49
2-13-2- ظرفیت 50
3-13-2-تراکم دانش آموز در کلاس 50
4-13-2- جمعیت تحت پوشش. 51
14-2-مدلها وتکنیکها. 52
1-14-2- مدل بررسی اندازه مرکزیت(ثقل هندسی). 52
2-14-2- مدلهای کارکردی 53
3-14-2- روش درجه بندی روستاها براساس شاخص جمعیت . 53
4-14-2- روش ساده ی جمعیت. 53
فصل سوم روش شناسی تحقیق. 55
1-3-روش تحقیق و مراحل آن 56
1-1-3- روش تحقیق . 56
2-3- مراحل تحقیق. 56
1-2-3- گردآوری داده ها و اطلاعات 56
2-2-3- سازماندهی داده ها و اطلاعات 56
3-2-3-تحلیل اطلاعات 57
3-3- جامعه آماری و حجم نمونه . 57
4-3- محدوده مورد مطالعه 57
1-4-3- توپوگرافی انزلی. 60
2-4-3- زمین شناسی . 60
3-4-3- ویژگیهای جمعیتی 61
فهرست مطالب
عنوان صفحه
5-3- مقطع زمانی تحقیق 62
6-3- تکنیکهای تحقیق 63
فصل چهارم کلیات تحقیق. 65
1-4-موقعیت مکانی فضایی روستاها وتوزیع خدمات آموزشی. 66
1-1-4-پراکندگی مدارس بر حسب تقسیمات سیاسی و اداری 66
2-1-4-امکانات آموزشی در سطح شهر بندر انزلی تعداد و توزیع فضاهای آموزشی در سطح روستاها . 68
3-1-4-توزیع تعداد دانش آموزان به تفکیک مقطع و روستا 73
2-4-نحوه استقرار مدارس با توجه به راه ارتباطی 74
3-4- حوزه نفوذ و شعاع عملکردی مراکر آموزشی شهر بندر انزلی نسبت به روستاهای پیرامون 79
1-3-4-واحدهای آموزشی شهر انزلی 79
2-3-4-بررسی شعاع عملکرد مدارس . 81
1-2-3-4-پیش دبستانی 81
2-2-3-4-دبستان . 82
3-2-3-4-راهنمایی . 83
4-2-3-4-دبیرستان . 84
4-4-تعداد جمعیت سکونتگاه های روستایی وتوزیع فضایی مراکز آموزشی . 85
1-4-4-بررسی رابطه بین تعداد جمعیت و تعداد دبستان . 87
5-4- تحلیل جمعیت دانش آموزان . 90
1-5-4- توزیع دانش آموزان مقطع پیش دبستان 90
2-5-4-توزیع دانش آموزان مقطع ابتدایی. 91
3-5-4-توزیع دانش آموزان مقطع راهنمایی 92
4-5-4-توزیع دانش آموزان مقطع دبیرستان 93
6-4-یافته های تحلیلی 94
فصل پنجم نتیجه گیری، ارائه پیشنهادات 99
فهرست مطالب
عنوان صفحه
1-5-جمع بندی 100
2-5-نتیجه گیری و پیشنهادات . 102
منابع .104
چکیده انگلیسی 109
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1-مکان یابی مدارس و شعاع دسترسی 25
جدول 2-2-معایب ومزایای طبقات فضاهای آموزشی در ارتباط با اقلیم های پیشنهادی. 26
جدول 2-3- کاربریهای فضاهای آموزشی و سازگاری 28
جدول 2-4-شرا یط حرارتی و انعطاف پذیری فضاهای آموزشی 31
جدول2-5-تناسبات و انعطاف پذیری فضاهای آموزشی. 33
جدول 2-6- شعاع دسترسی مدارس بر حسب متر 49
جدول 2-7- ضوابط تعیین آستانه جمعیتی برای سطوح آموزشی 51
جدول 2-8- طبقه بندی جمعیت سکونتگاه. 54
جدول 3 – 1 – ترکیب جنسی جمعیت شهر بندر انزلی طی سال های 85 – 1335 61
جدول 3– 2 – تعداد و متوسط بعد خانوار شهر بندر انزلی طی سال های 85 – 1335 62
جدول3-3- جدول توافقی آزمون χ2 63
جدول 4-1- روستاهای دارای خدمات آموزشی. 66
جدول 4-2-تعداد و نوع مدراس روستاهای شهرستان بندر انزلی. 68
جدول 4-3- ضوابط و استانداردهای خدمات رسانی روستایی 73
جدول 4-4- تعداد و درصد واحدهای آموزشی به تفکیک مقاطع. 79
جدول 4-5- طبقات جمعیتی روستاهای شهرستان بندر انزلی 85
جدول 4-6- طبقات جمعیتی روستاهای دارای مدرسه شهرستان بندر انزلی 85
جدول 4-7- استانداردها و ضوابط خدمات رسانی در محیط روستایی کشور و نحوه تجهیز مراکز روستایی 86
جدول4-8- تعداد جمعیت روستاهای شهرستان بندر انزلی 87
جدول 4-9-توزیع دانش آموزان مقطع پیش دبستان 90
جدول 4-10-توزیع دانش آموزان مقطع ابتدایی. 91
جدول4-11-توزیع دانش آموزان مقطع راهنمایی 92
جدول 4-12-توزیع دانش آموزان مقطع دبیرستان 93
جدول 4-13- تعداد و درصد واحدهای آموزشی به تفکیک مقاطع. 96
جدول 4-14- طبقات جمعیتی روستاهای شهرستان بندر انزلی 97
جدول 4-15- طبقات جمعیتی روستاهای دارای مدرسه شهرستان بندر انزلی 97
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل 3-1- موقعیت جغرافیایی. 59
شکل4-1- روستاهای برخورداری از خدمات آموزشی در شهرستان بندر انزلی 67
شکل 4-2- روستاهای برخورداری از خدمات آموزشی پیش دبستان در شهرستان بندر انزلی 69
شکل 4-3- روستاهای برخورداری از خدمات آموزشی دبستان در شهرستان بندر انزلی. 70
شکل 4-4- روستاهای برخورداری از خدمات آموزشی راهنمایی در شهرستان بندر انزلی. 71
شکل 4-5- روستاهای برخورداری از خدمات آموزشی متوسطه در شهرستان بندر انزلی 72
نقشه 4-6-پراکندگی مدارس شهر بندر انزلی 80
شکل 4-7-حوزهکشش خدمات آموزشی پیش دبستان شهرستان بندر انزلی 81
شکل 4-8-حوزه کشش خدمات آموزشی دبستان روستاهای شهرستان بندر انزلی 82
شکل 4-9-حوزه کشش خدمات آموزشی راهنمایی روستاهای شهرستان بندر انزلی 83
شکل 4-10-حوزه کشش خدمات آموزشی متوسطه روستاهای شهرستان بندر انزلی. 84
شکل 4-11-توزیع دانش آموزان مقطع پیش دبستان 90
شکل 4-12-توزیع دانش آموزان مقطع ابتدایی 91
شکل 4-13-توزیع دانش آموزان مقطع راهنمایی 92
شکل 4-14-توزیع دانش آموزان مقطع دبیرستان 93
چکیده