هزینه حسابرسی جزءکدام هزینه ها طبقه بندی می شود؟
در طبقه بندی هزینه ها در حسابداری صنعتی هزینه وحق الزحمه حسابرسی در صورت های مالی جزء هزینه های اداری وعمومی طبقه بندی شده ودر یادداشت های توضیحی صورت های مالی مبلغ دقیق آن در بند25 یا26 یا27 آورده می شود.همچنین هزینه حسابرسی طبق ماده 148قانون مالیات های مستقیم، جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی نیز محسوب می شود:
ماده ۱۴۷:هزینه های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به شرحی که ضمن مقررات این قانون مقرر می گردد عبارت است از هزینه هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده و منحصرا” مربوط به تحصیل درآمد موسسه در دوره مالی مربوط به رعایت حد نصاب های مقرر باشد. در مواردی که هزینه ای در این قانون پیش بینی نشده یا بیش از نصاب های مقرر در این قانون بوده ولی پرداخت آن به موجب قانون و یا مصوبه هیات وزیران صورت گرفته باشد قابل قبول خواهد بود .
تبصره : از لحاظ مقررات این فصل موسسه عبارت است از کلیه اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل موضوع بندهای الف و ب ماده ۹۵ این قانون
ماده ۱۴۸: هزینه هایی که حائز شرایط مذکور در ماده فوق می باشد به شرح زیر در حساب مالیاتی قابل قبول است :(طبق بند 17ماده 148):
۱۷- حق الزحمه های پرداختی متناسب با انجام کار شده از قبیل حق العمل دلالی , حق الوکاله- حق المشاوره- حق حضور- هزینه های حسابرسی و خدمات مالی و اداری و بازرسی , هزینه های نرم افزاری , طراحی و استقرار سیستم های مورد نیاز , سایر هزینه های کارشناسی در ارتباط با فعالیت موسسه و حق الزحمه بازرس قانونی
2-5-3-حق الزحمه حسابرسان
حقالزحمه حسابرسان برای تهیه گزارش حسابرسی صورتهای مالی از دو بخش تشکیل میشود که بخش اصلی آن حقوق و مزایای حسابدار رسمی و همکاران او در ردههای مختلف حرفهای بوده و بخش اندکی نیز برای جبران مسئولیتهای حسابرس در پاسخگویی به مقامات موضوع قانون تجارت است. حقالزحمه حسابرسان برای تهیه گزارش حسابرسی مالیاتی بهرغم رسیدگی کامل به حسابهای درآمد و هزینه درصدی پایین از حقالزحمه حسابرسی صورتهای مالی است.
آیا بدعتگذار این شیوه تعیین نرخ، آگاه بود که سازمان امور مالیاتی استعلامهایی را برای حسابدار رسمیارسال خواهد کرد که یک ماه وقت او صرف پاسخگویی به استعلام شود. در این میان نقش سازمان حسابرسی غیرقابل انکار است. سازمان حسابرسی در تعیین حقالزحمه خود از فرمولهایی خاص استفاده کرده و مشتریان خود را صورتحساب میکند.
نرخهای موردعمل سازمان حسابرسی به عنوان تنها موسسه حسابرسی دولتی مبنایی برای چانه زنی در واگذاری کارهای شرکتهای دولتی شده است. مسولیت سازمان حسابرسی قابل مقایسه با موسسات حسابرسی بخش خصوصی نیست. در موسسات حسابرسی بخش خصوصی شرکا و مدیران مسئولیت حرفهای، مالی و حیثیتی دارند، در صورتی که هیچیک از مدیران سازمان حسابرسی در هر سطحی چنین وجه الضمانی برای کار خود نمیدهند.
سازمان حسابرسی وقتی مرتکب قصور حرفهای میشود در مقابل کدام مرجع نظارتی مستقل پاسخگو است؟ سازمان حسابرسی که حسابرسان و مدیران آن حقوقبگیران و شاغلین حرفهای هستند، در مقابل عدم رعایت استانداردهای حرفهای و آیین رفتار حرفهای در زمان شاغل بودن و پس از بازنشستگی چه مسوولیتی دارند؟ این در حالی است که سازمان حسابرسی هم، دارای ایمنی ذاتی است.
آیا سازمان حسابرسی تاکنون در مقابل قصورهای حرفهای خود مستوجب تنبیه انضباطی شده است؟ در صورتی که همگان میدانیم که تعدادی از موسسات حسابرسی بخش خصوصی بدون کوچکترین تخلف حرفهای از سوی کار گروه انتخاب حسابرس در معاونت امور بانکی، بیمه و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد عقوبت قرار گرفتند. شرکای موسسات حسابرسی بخش خصوصی در ظرفیت بازرس قانونی برای سالیان متمادی بعدی در مقابل دستگاه قضایی کشور باید پاسخگو باشند.
در تعیین نرخهای سازمان حسابرسی نکته قابل توجهی وجود دارد مبنی براینکه نرخ دستمزد ساعتی یک کمک حسابرس در سال ۱۳۴۹ به طور عمومیدر شهر تهران ۵۰ ریال بود که با بهره گرفتن از شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در فروردین ماه سال ۱۳۹۰ برابر۳۳,۶۹۷ ریال میشود. این رقم بیش از دو برابر نرخهای مورد عمل سازمان حسابرسی و به خصوص موسسات حسابرسی بخش خصوصی است.
معنای دیگر این محاسبه ساده این است که حسابرسان از حاصل این همه پیشرفتهای تکنولوژیک بیبهره ماندهاند یعنی که به تماشای جهان آمدهاند.به هر حال کار فرهنگی و ترویجی لازم است که از سوی جامعه حسابداران رسمی برای بهره مندی صاحبکاران در سلامت مالی محیط کسب و کار به عمل آید و همچنین جامعه، ارزش پولی خدماتی را که حسابرسان به لحاظ مسئولیتهای روزافزون اجتماعی به عهده میگیرند به آنان پرداخت کند. همچنین زمان آن فرا رسیده است که نهاد تدوین استانداردهای حسابداری و حسابرسی در ایران، متناسب با شرایط و قوانین جدید، استانداردهای حرفهای لازم را تدوین کرده و نهادهای تفسیر قوانین نیز با شفافسازی و ممانعت از آییننامه و مصوبهنویسیهای تجویز نشده قانونی، بسترهای اجرای سالم قوانین را هموارتر سازند.