معادله ۳‑۴۱
نهایتاً مدل مسئله(۱) بهصورت زیر میباشد:
S.t,
نتیجهگیری
در این فصل، در ابتدا مفهوم هزینه های کیفیت تولیدکننده و سه گروه اصلی آن (پیشگیری، ارزیابی و شکست) توضیح داده شد و هزینه های کیفیت تأمین کنندگان تشریح گردید. در ادامهی این فصل مسئله موجود در این پژوهش به تفضیل بیان گردید و مدل دو هدفهای که هدف اول آن کمینه کردن هزینهی کل و هدف دوم آن بیشینه کردن کیفیت کل زنجیره میباشد، توسعه داده شد. در انتهای این فصل نیز، مدل دو هدفهی موجود با استفاده راهحل روش پارامتری(وزین )یک مدل تک هدفه گشته و بهتفصیل موردبررسی قرار گرفت. در فصل چهارم در این پایان نامه، مدل پیشنهادی با بهره گرفتن از مثال، مورد ارزیابی قرار میگیرد.
فصل چهارم
محاسبات و یافتههای پژوهش
مقدمه
یــک دســته از سختترین و درعینحال پرکاربردترین مدلها در مسـائل بهینهسازی، مسـائل چندهدفه هستند. در یک مسئله بهینهسازی چندهدفه، معمولاً یک جواب بهینه منحصربهفرد وجـود دارد ولی در مسائل بهینهسازی چندهدفه، توابـع هدف ممکن اسـت بـا یکـدیگر در تعـارض باشـند، بنابراین پیدا کردن یک جواب بهینه بهطوریکه بهصورت همزمان کلیه اهداف را بهینه کند معمولاً امکانپذیر نیست. یکی از روشهای حـل اینگونه مسـائل ادغـام کردن اهداف مختلف در یـک تـابع هـدف اسـت. در چنین مواردی جواب بهینه با بهره گرفتن از متدهایی نظیر تابع مطلوبیت و یا مجموع وزین توابع هدف به دست میآید، ولیکن در ایـن روشها نیـز انتخـاب اوزان مناسب برای توابـع هـدف و یـا انتخـاب یـک تـابع مطلوبیت مناسب یک چالش محسـوب میشود.
روش حل: روش پارامتری ( وزین)
ترکیب وزنی مثبت اهداف را بهعنوان تابع هدف در نظر میگیریم. مسئله تک هدفه حاصله را حل میکنیم و به اولین راهحل مؤثر مسئله میرسیم. مراحل فوق تا پوشش همه فضای اوزان تکرار میشود.
s.t:
تابع دو هدفه بالا به شکل زیر تغییر مییابد:
s.t:
,
معادله اصلی مسئله به شکل زیر تبدیل میشود:
S.t,
نتایج محاسباتی
در این قسمت یک مثال با اندازهی متوسط (که برای آن شرایط واقعی در نظر گرفتهشده است)برای مدل پیشنهادی مطرح میگردد و نتایج حاصل از حل بهصورت کامل تفسیر میشود. مسئله مطرحشده در شرکت فرآوردههای لبنی کاله با نرمافزار GAMS توسط الگوریتم روش حل: روش پارامتری ( وزین) حل میشود.
برای نشان دادن کاربرد مدل پیشنهادی در شرایط واقعی در شرکت فرآوردههای لبنی کاله به اجرا درمیآید. تصور نمایید که شرکت مذکور برای دورهی یکساله ۹۲خواهان برنامه ریزی زنجیرهی تأمین برای ۳ محصول از خانواده ماست میباشد.
شکل ۴‑۱-نقشه دریافت شیر و ارسال محصول در شرکت فرآوردههای لبنی کاله
محصول مذکور ماست سون ۵ % چربی ۵/۲ کیلویی میباشد. علت انتخاب این محصول تأثیر مستقیم شیر در آن میباشد. همانطور که قبل گفته شد زنجیره تأمین ۴ سطحی است. در سطح ابتدای آن این شرکت تولیدی دارای ۴۰ تأمینکننده بالقوه در حوزهی خرید شیر میباشد که ۱۹ تأمینکننده آن برمیگزیند.
یک کارخانه مرکزی، ۲ مرکز توزیع احمدآباد تهران و اصفهان و ۴ مشتری نهایی هایپر استار، ملت صفری در اصفهان و سوپر مارکت-سحر، سوپرمارکتی- نیستان در احمدآباد میباشد.
اطلاعات تأمین کنندگان
اطلاعات مرتبط به تأمین کنندگان در جدول ۴-۱ آمده است:
جدول ۴‑۱- اطلاعات تأمین کنندگان
ردیف
نام تأمینکننده
منطقه
استان
وزن شیر ورودی در کل سال(تن)
مسافت(km)
۱
اکبر افیونی
شهرضا
اصفهان
۵۹۵۷