است)
چکیده
کارآفرینی فرایند مرتبط با کشف،ارزیابی و بهره برداری از فرصت هاست که طی آن کالاها و خدمات نوینی خلق یا ارائه می گردد. از این رو تشخیص فرصت به عنوان یکی از مهمترین توانایی های کارآفرینان موفق است . این پژوهش به بررسی فرصت های کارآفرینانه در صنعت اسباب بازی می پردازد. به منظور شناسایی فرصت ها بر اساس الگوی اولویک پرسشنامه ای در 3 بخش با دو مقیاس سنجش رضایت و اهمیت طراحی شد . پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی است و از جنبه ماهیت تحقیق توصیفی – پیمایشی می باشد. نمونه آماری بر اساس جامعه نامحدود 384 نفر است که بصورت تصادفی از بین گروه موفق انتخاب شده است . در این تحقیق به منظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است . نتایج نشان داد اعتبار پرسشنامه برابر با 0.749 می باشد.
در پژوهش حاضر، برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده و تأئید فرضیه ها از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بر اساس استانداردهای موجود، برای تبیین اطلاعات جمعیت شناختی حاصل از پرسشنامه ها از آمار توصیفی و برای بررسی فرضیات پژوهش از آمار استنباطی استفاده جهت انجام کلیه محاسبات آماری گردیده است. در این پژوهش، از نرم افزار SPSSاستفاده شده است. روش های تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار استنباطی نیز با بهره گرفتن از روش تی تک نمونه ای و آزمون کالموگروف – اسمیرنوف بررسی شده است .
نتایج تحقیق نشان داد که استفاده از شخصیت های نمادین، آموزشی بودن وسرگرم کنندگی ، فکری بودن، ایجاد مهارت بدنی ، داشتن برنامه ، ایمنی و دوام ، تبلیغات ، بسته بندی و قیمت فرصت های کارآفرینانه در صنعت اسباب بازی کشور می باشد.
کلمات کلیدی: شناسایی فرصت، تشخیص فرصت، کارآفرینی، صنعت اسباب بازی، بازار بکر.
سپاسگزاری
به مصداق «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق » بسی شایسته است از استادان فرهیخته و فرزانه جناب آقای دکتر جوکار و جناب آقای دکتر کریمی که با کرامتی چون خورشید ، سرزمین دل را روشنی بخشیدند و گلشن سرای علم و دانش را با راهنمایی های کار ساز و سازنده بارور ساختند تقدیر و تشکر نمایم.
)) و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه((
معلما مقامت ز عرش برتر باد همیشه توسن اندیشه ات مظفر باد
به نکته های دلاویز و گفته های بلند صحیفه های سخن از تو علم پرور باد
همچنین از پدر و مادر عزیز ، دلسوز و مهربانم که آرامش روحی و آسایش فکری فراهم نمودند تا با حمایت های همه جانبه در محیطی مطلوب ، مراتب تحصیلی خود را به نحو احسن به اتمام برسانم سپاسگزاری می نمایم.
درپایان از همسر عزیزم ،به آن که سایبان عشق و آرامش و امید من در دوران تحصیل بود تشکر و قدردانی می نمایم به پاس محبت و زحمات بی دریغش.
فهرست مطالب
فصل اول: 14
کلیات تحقیق 14
1-1-مقدمه: 15
1-2- بیان مسئله: 15
3-1-اهمیت موضوع: 22
4-1-اهداف تحقیق: 24
5-1-قلمروی تحقیق: 25
6-1-سئوالهای تحقیق: 25
7-1-فرضیه های تحقیق : 25
1-8- روش شناسی تحقیق 27
1-9- جامعه آماری و تعیین حجم نمونه تحقیق : 28
1-9-1- جامعه آماری : 28
1-9-2- نمونه آماری: 28
1-10- روش تجزیه و تحلیل داده ها 28
1-11-روش ابزار و گردآوری اطلاعات : 29
1-12-پیشینه تحقیق : 29
1-13-تعریف مفاهیم و واژه های تحقیق: 30
فصل دوم: 33
مبانی نظری تحقیق 33
2-1- مقدمه : 34
2-3-1- عوامل تأثیرگذار در شناسایی فرصت. 45
2-3-2 – مدل شناسایی فرصت آنتونی اورویک 49
2-4-1- اسباب بازی در ایران 51
2-4-2- صنعت اسباب بازی در سطح جهان 55
2-4-2-1- طراحی اسباب بازی 56
2-4-2-2- ساخت اسباب بازی 60
2-4-2-3- بازاریابی اسباب بازی 61
2-4-3- طبقه بندی اسباب بازیها 63
2-4-3-1- طبقه بندی اتاق بازرگانی آمریکا : 64
2-4-3-2- طبقه بندی شورای اسباب بازی : 65
2-4-4- شناخت بازارهای اسباب بازی 67
2-4-4-1- بازار جهانی اسباب بازی 67
2-4-4-2- بازار اسباب بازی آمریکا 68
2-4-4-3- بازار اسباب بازی اروپا 71
2-4-4-4- بازار اسباب بازی چین 76
2-4-4-5 بازار اسباب بازی خاورمیانه. 78
2-4-4-6- مقایسه ی بازارهای اسباب بازی: 78
فصل سوم: 80
روش تحقیق 80
3-1- مقدمه. 81
3-2- روش تحقیق 82
3-3- جامعه و نمونه آماری 83
3-4 روش ها و ابزار گرداوری اطلاعات. 85
3-5 روایی و پایایی تحقیق 89
3-5-1 روایی 89
3-5-2 پایایی 90
3-6 قلمرو موضوعی تحقیق 91
3-8 قلمرو مکانی تحقیق 91
3-9 قلمرو زمانی تحقیق 92
3-10 روش تجزیه و تحلیل داده ها 92
فصل چهارم : 93
تجزیه و تحلیل داده ها 93
4-1 مقدمه. 94
4-2 آمار توصیفی 95
4-2-1-جنسیت. 95
4-2-2-وضعیت تاهل 96
4-2-3 مشخصات پاسخدهندگان از نقطه نظر میزان تحصیلات. 97
4-2-4 مشخصات پاسخدهندگان از نقطه نظر وضعیت درآمد. 98
4-2-5 مشخصات پاسخدهندگان از نقطه نظر تعداد فرزندان 100
4-2-6 مشخصات پاسخدهندگان از نقطه نظر وضعیت سن 102
4-3 آمار استنباطی 103
4-3-1 آزمون نرمال بودن متغیرهای تحقیق 103
4-3-2- بررسی صحت فرضیه های تحقیق 105
4-4 جمع بندی 119
فصل پنجم : 120
نتیجه گیری و پیشنهادات. 120
5-1 مقدمه. 121
5-2 مروری بر فصل های گذشته. 121
5-3 نتایج تحقیق 122
5-4 مشکلات تحقیق 131
5-4-1 پیشنهاداد کاربردی 132
5-4-2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی 135
فهرست منابع 137
منابع فارسی 138
منابع لاتین : 141
خروجی نرم افزار SPSS 149
فهرست شکل ها
شکل(2-1) فرآیند کارآفرینی 38
شکل(4-1) تفکیک نمونه مورد مطالعه بر حسب جنسیت با نمودار ستونی 96
شکل(4-2) تفکیک نمونه مورد مطالعه بر حسب وضعیت تاهل با نمودار ستونی.97
شکل(4-3) تفکیک نمونه مورد مطالعه بر حسب میزان تحصیلات با نمودار ستونی. 98
شکل(4-4) تفکیک نمونه مورد مطالعه بر حسب وضعیت درآمد با نمودار ستونی 100
شکل(4-5) تفکیک نمونه مورد مطالعه بر حسب تعداد فرزندان با نمودار ستونی. 101
شکل(4-5) تفکیک نمونه مورد مطالعه بر حسب وضعیت سن با نمودار ستونی 103
شکل(5-1) بخشبندی صنعت اسباب بازی . 123
فهرست جداول
جدول (2-1)رتبه بندی گروه های مراجعه کننده به فروشگاه های اسباب بازی 54
جدول (2-2)عوامل مورد توجه خریدارن اسباب بازی 55
جدول (2-3) موزاییک بازاریابی شرکت لگو . 59
جدول (2-4)هزینه سرانه خرید اسباب بازی در جهان . 68
جدول (2-5)حجم بازار اسباب بازی آمریکا 70
جدول (2-6)سهم کانال های توزیع از بازار خرده فروشی آمریکا . 71
جدول (2-7)آمار جمعیت کودکان در اتحادیه اروپا 71
جدول (2-8)درصد کودکان ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا .72
جدول (2-9)درصد هر یک از کشورهای اروپایی از بازی قاره 73
جدول (2-10)حجم خرید اسباب بازی بر حسب طبقه بندی.74
جدول (2-11)سهم بازار کانال های توزیع در اتحادیه اروپا 74
جدول (2-12)سهم بازار کانال های توزیع در اروپا بر حسب کشورهای اتحادیه .75
جدول (2-13)آمار واردات و صادرات اسبا ب بازی به چین .77
جدول (2-14)ماتریس SWOT بازارهای عمده اسباب بازی جهان 79
جدول (3-1)میزان آلفای کرونباخ 91
جدول (4-1) بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نقطه نظر جنسیت 95
جدول (4-2) بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نقطه نظر تاهل 96
جدول (4-3) بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نقطه نظر مدرک تحصیلی .98
جدول (4-4) بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نقطه نظر میزان درآمد .99
جدول (4-5) بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نقطه نظر میزان تعداد فرزندان101
جدول (4-6) بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از نقطه نظر سن 102
جدول (4-7)نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیر نوف .105
جدول (4-8)میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر شخصیت 106
جدول (4-9)نتایج آزمون میانگین شخصیت 106
جدول (4-10) میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر آموزشی بودن .107
جدول (4-11) نتایج آزمون میانگین آموزشی بودن 108
جدول (4-12) میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر سرگرم کننده بودن 109
جدول (4-13) نتایج آزمون میانگین سرگرم کننده بودن 109
جدول (4-14) میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر فکری بودن .110
جدول (4-15) نتایج آزمون میانگین فکری بودن بودن 110
جدول (4-16) میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر ایجاد مهارت بدنی.111
جدول (4-17) نتایج آزمون میانگین ایجاد مهارت بدنی 112
جدول (4-18) میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر داشتن قابلیت برنامه .113
جدول (4-19) نتایج آزمون میانگین داشتن قابلیت برنامه113
جدول (4-20) میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر استاندارد 114
جدول (4-21) نتایج آزمون میانگین استاندارد 114
جدول (4-22) میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر تبلیغات. .115
جدول (4-23) نتایج آزمون میانگین تبلیغات 116
جدول (4-24) میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر بسته بندی مناسب117
جدول (4-25) نتایج آزمون میانگین ایجادبسته بندی مناسب 117
جدول (4-26) میانگین متغیر و انحراف معیار متغیر قیمت 118
جدول (4-27) نتایج آزمون میانگین ایجادبسته بندی مناسب .118
جدول (5-1)تایید یا رد شدن فرضیات تحقیق . 127
فصل اول:
کلیات تحقیق
1-1-مقدمه:
هدف از این فصل بیان کلیات تحقیق حاضر است و تمام مطالب گفته شده در تحقیق بصورت کلی مطرح می شود. مباحثی از جمله بیان مسئله،اهمیت و ضرورت تحقیق،سئوالات و فرضیات ، قلمرو موضوعی و مکانی و زمانی،روش شناسی، جامعه آماری، استفاده کنندگان از تحقیق و در انتها معانی و واژگان کلیدی بیان می شود.
1-2- بیان مسئله: