عنوان صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. بیان مسئله و سوال تحقیق. 4
1-2. بیان ضرورت واهمیت تحقیق. 4
1-3. اهداف تحقیق. 5
1-4. فرضیه تحقیق. 5
1-5. روش تحقیق. 6
1-6. پیشینه تحقیق. 6
فصل دوم: مبانی نظری تحقیق
2-1. ویژگی های جمعیتی بخش کوچصفهان. 9
2-2. موقعیت اقتصادی. 10
2-3. تفکیک جمعیت بخش کوچصفهان. 11
2-4. کوههای گیلان. 13
2-5. ویژگیهای اقلیمی استان گیلان. 13
2-6. برنامه ریزی فضاهای آموزش 13
2-7. تأمین منابع وامکانات مادی وتکنولوژیک 14
2-8. فضاهای آموزشی. 15
2-8-1. مطلوبیت زمین مدرسه 15
2-9. مدارس استان گیلان با تکیه بر بخش کوچصفهان. 16
2-10. چگونگی پراکندگی مدارس ابتدائی بخش کوچصفهان بر اساس توپوگرافی منطقه 18
2-11. بررسی وضعیت مدارس ابتدائی بخش کوچصفهان از نظر مصالح وعمر ساختمان. 19
2-12. ساختمان مدرسه 20
2-13. ویژگیهای کلاس درس 21
2-13-1. بررسی نور طبیعی کلاس 21
2-13-2. رنگ 21
2-13-3. جایگاه معلم 21
2-13-4. میز ونیمکت 21
2-14. تابلوها وکتیبه ها 22
2-15. درب ورودی. 22
2-16. ضوابط مکان یابی وساختن محیط های آموزشی. 22
2-16-1. دسترسی. 22
2-16-2. آسایش محیطی. 22
2-16-3. نور. 23
2-17. نگاهی به ویژگیهای اقلیمی منطقه مورد مطالعه ورابطه آن با موضوع تحقیق. 24
2-17-1. نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در رابطه با ساختار فضاهای آموزش 24
2-17-2. نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت ساختمان 24
2-17-3. ویژگیهای معماری بومی مناطق معتدل مرطوب 24
2-17-4. ساختمان در رابطه با اقلیم 26
2-17-5. تابش آفتاب حرارت 26
2-17-5-1. تشخیص مواقع گرم وسرد یک محل. 26
2-17-6. گرمای خورشید جذب شده در حوار ساختمان در مواقع گرم وسرد 26
2-17-7. تأثیر سایه بان ها 27
2-17-8. باد 27
2-18. تهویه مورد نیاز در اقلیم معتدل ومرطوب 28
2-19. بارندگی رطوبت. 28
2-19-1. راه های نفوذ رطوبت به ساختمان. 29
2-19-2. نفوذ آب باران. 29
2-19-3. تعرق. 29
2-19-4. تابش آفتاب 30
2-19-5. فشار هوا 31
2-19-6. باد 31
2-19-7. دما 31
2-19-8. رطوبت نسبی. 32
2-19-9. نزولات جوی. 33
2-19-9-1. رطوبت نسبی 34
2-19-10. طبقه بندی اقلیمی. 35
2-19-11. خاک وکاربری اراضی. 35
2-19-12. زمین شناسی. 36
فصل سوم: مواد و روش
3-1. داده ها وروش ها 38
3-2. داده ها 38
3-3. روش کار. 39
3-4. روش ماهونی. 39
3-5. روش زیست اقلیم اولگی. 41
3-6. روش بیوکلیماتیک ساختمانی گیونی. 41
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1. نگاهی اجمالی به آموزش وپرورش گیلان. 44
4-1-1. تغییروتحولات جمعیت دانش آموزان کوچصفهان. 44
4-1-2. پراکندگی فضای آموزشی کوچصفهان براساس توپوگرافی. 45
4-1-2-1. طبقه بندی به روش دومارتن 47
4-1-2-2. طبقه بندی به روش کلیماتیک آمبرژه 47
4-1-2-3. روشها وتقسیمات اقلیمی در طراحی ساختمان 48
4-1-2-4. روش اولگی 48
4-1-2-5. روش گیونی 50
4-1-2-6. معیارماهانی 52
4-1-2-7. روش لنکستر –کارستن 57
4-1-2-8. بارندگی 57
4-1-2-9. دما 61
4-1-2-10. رطوبت نسبی 64
4-1-2-11. ساعات آفتابی وابرناکی 65
4-1-2-12. مدت روشنایی 66
4-1-2-13. زاویه تابش مدار میل ومقدار انرژی دریافتی 68
4-1-2-14. باد. 70
4-1-2-15. عرض کلاس به متر. 72
4-1-2-16. طول کلاس به متر. 72
4-1-2-17. آلودگی صوتی برای کلاس. 73
4-1-2-18. تعداد کلاسهای دارای پنچره نامناسب 75
4-1-2-19. تعداد کلاسهایی که درمعرض مستقیم نورآفتاب 76
4-1-2-20. کلاسهایی که باد عامل مزاحم تدریس. 77
4-1-2-21. تعداد طبقات 78
4-1-2-22. سال تأسیس آموزشگاهها 78
4-1-2-23. مواد ومصالح تشکیل دهنده بنا 80
4-1-2-24. پوشش ومصالح سربندی 81
4-1-2-25. کیفیت بنا 82
4-1-2-26. ارتفاع ساختمان 83
4-1-2-27. مصالح نمای مدارس. 84
4-1-2-28. رنگ. 85
4-1-2-29. ارزیابی سیستم سرمایش وگرمایش مدارس ابتدائی کوچصفهان 86
4-1-2-30. میزان استفاده از نور غیر طبیعی در فصل پاییز وزمستان 87
4-1-2-31. نوع سیستم گرمایشی درمدارس ابتدائی کوچصفهان 88
4-1-2-32. نوع سیستم سرمایشی درمدارس ابتدائی کوچصفهان 89
4-1-2-33. سیستم نورگیری ساختمان مدارس ابتدائی کوچصفهان 90
4-1-2-34. میزان رده خوری مدارس ابتدائی کوچصفهان 92
4-1-2-35. رطوبت در دیواره های داخلی 94
4-1-2-36. عناصر پیرامون محیط آموزش ابتدائی 95
4-1-2-37. جهت گیری ساختمان مدرسه. 96
4-1-2-38. رنگ پرده های کلاس. 97
4-1-2-39. مساحت ساختمان فضاهای آموزشی( مدارس ابتدائی). 98
4-1-2-40. مساحت عرصه یا فضای باز. 99
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1. نتیجه گیری. 107
5-2. آزمون فرضیات 110
5-3. پیشنهادات 111
5-3-1. پیشنهادات کلی. 111
5-3-2. پیشنهادات تفضیلی( جزئی) 112
منابع ومأخذ. 113
پیوست 115
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول شماره (2-1 ) جایگاه جمعیت بخش کوچصفهان به شهرستان رشت( 1390) 9
جدول شماره (2-2) ترکیب جنسی جمعیت بخش کوچصفهان. 9
جدول شماره (2-3) جمعیت شش ساله وبیشتر وبا سواد 9
جدول شماره (2-4) جمعیت شهری وروستایی کوچصفهان. 10
جدول شماره (2-5) محصولات کشاورزی کوچصفهان. 11
جدول شماره (2-6) جمعیت بر حسب گروه های عمده سنی به تفکیک جنس 12
جدول. شماره (2-7) تعدادکلاس وفضاهای آموزش ودانش آموزان مقطع ابتدائی استان گیلان. 18
جدول شماره (2-8) تعداد کلاس وفضاهای آموزشی و دانش آموزان مقطع ابتدائی کوچصفهان. 18
جدول شماره (2-9) پراکندگی مدارس ودانش آموزان ابتدائی بخش کوچصفهان بر حسب وضعیت توپوگرافی. 19
جدول شماره (2-10) مقایسه شدت روشنایی مورد نیاز در عملکردهای مختلف( بر حسب L ux) 23
جدول شماره (2-11) اصول رعایت شده ودر معماری بومی مناطق معتدل مرطوب 25
جدول شماره (2-12) میزان تعرق نسبت به دمای محیط وفعالیت های انسانی. 30
جدول شماره (2-13) روند تغییرات دمای ماهانه در ایستگاه رشت( میانگین 10ساله 1382-1392) 32
جدول شماره (2-14) دمای متوسط ماهانه در ایستگاه رشت دوره آماری( 1382-1392) 32
جدول شماره (2-15) درصد رطوبت نسبی ماهانه در ایستگاه رشت( میانگین 10ساله) 33
جدول شماره (2-16) نوسانات درجه حرارت ماهیانه در منطقه مورد مطالعه 33
جدول شماره (2-17) متوسط حداقل وحداکثر، درجه حرارت 33
جدول شماره (2-18) میزان ماهانه وسالانه بارندگی ایستگاه رشت به میلیمتر. 34
جدول شماره (2-19) میزان رطوبت نسبی در ایستگاه مورد مطالعه واحد درصد 34
جدول شماره (2-20) طبقه بندی اقلیمی ایستگاه رشت 35
جدول شماره (3-1) آمار میانگین ماهانه پارامترهای اقلیمی ایستگاه رشت( 1383-1392) 39
جدول شماره (3-2) ماهونی منطقه آسایش شب و روز. 40
جدول شماره (3-3) مشخصات جغرافیایی ایستگاه منطقه مورد مطالعه 41
جدول شماره (4-1) تعداد دانش آموزان استان گیلان( 83-92) 44
جدول شماره (4-2) جمعیت دانش آموزی بخش کوچصفهان سالهای( 1383-1392) 45
جدول شماره( 4-3) پراکندگی فضای آموزشی براساس ارتفاع. 45
جدول شماره( 4-4) پراکندگی فضای آموزشی درسطح کوچصفهان. 46
جدول شماره( 4-5) تعیین نوع اقلیم براساس روش دمارتن. 47
جدول شماره (4-6) میانگین دمای روزانه ودرصد رطوبت نسبی رشت( 1383-1392) 49
جدول شماره( 4-7) حداقل وحداکثر دماودرصد رطوبت نسبی ایستگاه رشت( 1383-1392) 51
جدول شماره (4-8) مفهوم شاخص ها 53
جدول شماره (4-9) ارزیابی ماهونی( تعیین شاخص گرمایی) درایستگاه رشت 54
جدول شماره (4-10) پیشنهادهای مقدماتی معماری. 55
جدول شماره (4-11) میانگین دما روزانه، درصد رطوبت نسبی رشت( 1383-1392) 57
جدول شماره (4-12) بارندگی ماهانه ایستگاه رشت( 1383-1392) 58
جدول شماره( 4-13) درصد بارندگی فصلی ایستگاه رشت 59
جدول شماره (4-14) رژیم درازمدت دمای ماهانی سالهای آماری( 1383-1392) 61
جدول شماره (4-15) متوسط حداقل وحداکثر، درجه حرارت 62
جدول شماره (4-16) درصد رطوبت نسبی در ایستگاه رشت( 1383-1392) 64
جدول شماره( 4-17) ساعات آفتابی ایستگاه رشت( 1383-1392) 65
جدول شماره (4-18) میانگین فراوانی تعداد روزهای حالات نیمه ابری وابری رشت( 1383-1392) 66
جدول شماره (4-19) زمان طلوع، غروب ومدت روشنایی کوچصفهان. 67
جدول شماره (4-20) زاویه تابش مدار میل مقدار انرژی دریافتی. 69
جدول شماره (4-21) تغییرات جهت وسرعت بادغالب، درصد وشدت آن در ایستگاه رشت( 1383-1392) 70
جدول شماره (4-22) عرض متوسط کلاسهای درس 72
جدول شماره (4-23) طول متوسط کلاس درس 73
جدول شماره (4-24) مزاحمت آلودگی صوتی در محوطه مدارس کلاس درس 74
جدول شماره (4-25) تعداد کلاسهای دارای پنچره نامناسب 75
جدول شماره (4-26) تعداد کلاس درمعرض نورمستقیم آفتاب 76
جدول شماره (4-27) کلاسهایی که باد عامل مزاحم تدریس 77
جدول شماره (4-28) بررسی استقرار مدارس ابتدایی به لحاظ تعداد طبقات 78
جدول شماره (4-29) سال احداث ساختمان( عمر مدارس ابتدائی) 79
جدول شماره (4-30) مواد ومصالح تشکیل دهنده بنا 80
جدول شماره (4-31) نوع پوشش سربندی مدارس ابتدائی کوچصفهان. 81
جدول شماره (4-32) کیفیت بناهای مدارس ابتدائی. 82
جدول شماره (4-33) ارتفاع ساختمانهای آموزشی( مدارس ابتدائی) 83
جدول شماره (4-34) مصالح نمای مدارس ابتدائی کوچصفهان. 84
جدول شماره (4-35) رنگ دیواره های درونی مدارس ابتدائی کوچصفهان. 85
جدول شماره (4-36) شرایط سرما درکلاسها درفصل زمستان. 86
جدول شماره (4-37) استفاده از نور غیر طبیعی درفصول پاییزوزمستان. 87
جدول شماره (4-38) استفاده از نوع سیستم گرمایشی مدارس ابتدائی کوچصفهان. 88
جدول شماره (4-39) نوع سیستم سرمایشی مدارس ابتدائی کوچصفهان. 89
جدول شماره (4-40) سیستم نورگیری ساختمانهای مدارس ابتدائی کوچصفهان. 90
جدول شماره (4-41) رده خوری ساختمان مدارس ابتدائی. 92
جدول شماره (4-42) جهت رده خوری ساختمان. 93
جدول شماره (4-43) نفوذ رطوبت در دیواره های داخلی. 94
جدول شماره (4-44) کاربری اراضی پیرامون مدارس ابتدایی کوچصفهان. 95
جدول شماره (4-45) جهت گیری ساختمان مدارس ابتدائی. 96