فهرست
فصل اول کلیات پژوهش 2
1-1 مقدمه : 3
1-2 بیان مسأله 3
1-3 ضرورت و اهمیت تحقیق : 4
1-4 هدفهای پژوهش : 4
1-5 جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق : 4
1-6 سؤالات تحقیق : 5
1-7 فرضیههای تحقیق : 5
1-8 تعریف واژهها و اصطلاحات فنی و تخصصی ( به صورت مفهومی و عملیاتی ) : 6
فصل دوم ادبیات و پیشینه تحقیق 10
2-1 مقدمه 11
2-2 بخش اول : خصوصی سازی و تاریخچه آن 11
2-2-1 اصل 44 قانون اساسی : 11
2-2-2 کلیاتی در زمینه خصوصی سازی : 12
2-2-3 مفهوم خصوصی سازی 13
2-2-4 اهداف خصوصی سازی 14
2-2-5 روشهای انجام خصوصی سازی 15
2-2-6 آثار و نتایج قابل انتظار سیاستهای خصوصیسازی 16
2-2-7 تجربه برخی از کشورها در زمینه خصوصیسازی 17
2-2-8 شرایط و پیش زمینهها و الزامات اقتصاد ایران جهت خصوصیسازی 19
2-2-9 سازمان تجارت جهانی و خصوصیسازی 19
2-2-10 جامعه مدنی و خصوصیسازی 20
2-2-11 تاریخچه خصوصیسازی در ایران 21
2-2-12 مشکلات و موانع خصوصیسازی در ایران 23
2-3 بخش دوم : تعاونیها و تاریخچه آنها 24
2-3-1 تعاون چیست ؟ 24
2-3-2 معنی لغوی تعاون : 25
2-3-3 تعریف شرکت تعاونــی : 25
2-3-4 تاریخچه تعاونیها 25
2-4 بخش سوم : بازار بورس و اوراق بهادار 32
2-4-1 بورس چیست ؟ 32
2-4-2 بورس کالا چیست ؟ 33
2-4-3 بازار بورس چیست ؟ 33
2-4-4 وظیفه کارگزاریها چیست ؟ 34
2-4-5 سهم چیست ؟ 35
2-4-6 تاریخچه بورس دنیا: 35
2-4-7 تاریخچه بورس ایران: 36
2-4-8 آشنایی با ارکان بازار اوراق بهادار 40
2-4-9 فرابورس و تاریخچه فرابورس 42
2-4-10 فرابورس چیست ؟ 43
2-4-11 آشنایی با بازارهای فرابورس : 43
2-4-12 مزایای پذیرش شرکتها در فرابورس ایران 45
2-4-13 تفاوت فرابورس با بورس اوراق بهادار : 47
2-4-14 شرایط پذیرش شرکتها در بورس 49
2-4-15 شرایط پذیرش شرکتها در فرابورس 49
2-5 بخش چهارم : ورود تعاونیها به بورس 51
فصل سوم روش تحقیق 53
3-1 مقدمه 54
3-2 روش شناسی پژوهش 54
3-3 فرضیه های پژوهش و مدل های مربوطه 55
3-4 روش و ابزار گرد آوری اطلاعات 55
3-5 جامعه ، نمونه آماری و روش نمونه گیری 57
3-6 سئوالات تحقیق 57
3-7 ماهیت و منابع داده ها 57
3-8 روشها و ابزار تجزیه و تحلیل اطلاعات 58
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 59
4-1 مقدمه 60
تحلیلهای استفاده شده در پژوهش حاضر 61
4-2 آمار توصیفی 61
4-2-1 بررسی توزیع فراوانی وضعیت جنسیتی در نمونه 61
نمودار شمارۀ 4-2-1. مستطیلی وضعیت جنسیتی پاسخدهندگان 62
4-2-2 بررسی توزیع فراوانی وضعیت تحصیلی 63
نمودار شماره 4-2-2: نمودار وضعیت تحصیلی 63
4-2-3 بررسی توزیع فراوانی وضعیت سنی 64
نمودار شمارۀ 4-2-3. توزیع فراوانی وضعیت سنی پاسخدهندگان 64
4-2-4. بررسی توزیع فراوانی وضعیت سابقهکار در شرکت مذکور 65
4-3 بررسی پایایی پرسش نامه به تفکیک متغیرها در نمونۀ کلی 70
4-4 بررسی وضعیت فرضیات پژوهش 72
فصل پنجم نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها 92
5-1 بحث و نتیجه گیری : 93
5-2 پاسخ به پرسشها و فرضیات پژوهش 94
5-2-1 ساختار شرکتهای تعاونی و ورود تعاونیها به بورس 96
5-2-2 ساختار سازمان بورس و ورود تعاونیها به بورس 96
5-2-3 ضعف در مدیریت تعاونیها و ورود تعاونیها به بورس 96
5-2-4 ضعف در مدیریت سازمان بورس و ورود تعاونیها به بورس 96
5-2-5 عدم وجود انگیزه و تمایل در تعاونیها و بورس ( فرضیه 5 و 6 ) 97
5-2-6 وجود قوانین دست و پا گیر دولتی 97
5-2-7 ایراد در ساختار مالی تعاونیها 97
5-2-8 عدم همخوانی ساختار بورس و تعاونیها 98
5-3 پیشنهادهای پژوهش حاضر 98
5-4 پیشنهادهای پژوهش های آتی : 99
منابع : 100
6ضمائم 102
6-1پرسشنامه 103
چکیده :
هدف: هدف محقق از انجام این بررسی واستخراج موانع موجود در مسیر ورود تعاونیها به بازار بورس ایران بوده است.
روش پژوهش: در این تحقیق روش انجام پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی می باشد.
یافته ها : در این پژوهش به بررسی و شناسایی موانع موجود در راه ورود تعاونیها به بورس پرداختیم که در انتها این موانع در دو سطح کلان موانع مربوط به طرفین و در ادامه ان موانع مربوط به عوامل انگیزشی، ساختاری، مالی و تقسیم شد. پس از انجام مصاحبه و تهیه پرسشنامه معتبر کلیه این موانع دستهبندی شدند و موانع مهم استخراج گردیدند که در بخش نتیجهگیری به آنها پرداخته شده است
نتیجه گیری : بر اساس یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها می توان نتیجه گیری نمود که موانع بسیاری بر سر راه ورود تعاونیها به بازار بورس وجود دارد که در دو سطح کلی موانع مربوط به تعاونیها و موانع مربوط به بورس قابل تفکیک میباشد. پس از مطالعات انجام شده مشخص گردید که بیشترین حجم موانع در بازار بورس موجود است و مهمترین مانع نیز عدم همخوانی ساختار اصلی تعاونیها و بازار بورس شناسایی شده است. در انتهای تحقیق نیز پیشنهاداتی به هر دو طرف پژوهش جهت اسان تر شدن مسیر ورود تعاونیها به بورس داده شده است.
کلید واژه ها : فرابورس- بورس اوراق بهادار- بازار سهام – تعاونی
1-1 مقدمه
در این دوره که با پیدایش مدیریـت دولتی نوین در مقابل مدیریت سنتی همه کشورها روی به خصوصی سازی آورده اند ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و این کشور نیز رو به خصوصی سازی آورده است . در این میان با پررنگ تر شدن روزافزون اصل 44 قانون اساسی شرکت ها رو به بازار های مالی و بورس آورده اند . یکی از این مؤسسات که سالها دغدغه ورود به بازار بورس را داشته تعاونی ها هستند که پس از سالها برخی از آنها توانسته اند وارد فرابورس شوند. در این پژوهش تلاش ما بر این است تا امکان سنجی ورود تعاونی ها به بورس را مورد مطالعه قرار دهیم.
1-2 بیان مسأله
با ابلاغ و اجرای اصل 44 قانون اساسی سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی و بالطبع آن در سند چشم انداز توسعه سال 1404 افزایش یافت لذا دولت موظف گردید تا با حمایت از بخش تعاونی از تأثیر و کمک این بخش در رسیدن به اهداف برنامه توسعه استفاده کند. پس از ابلاغ این اصل مدل جدیدی از تعاونی ها در چارچوب اقتصاد ملی تعریف شد ( مانند تعاونی های سهام عدالت و تعاونی های فراگیر ملی ) تا امکان ورود و حضور آنها در بورس فراهم شود. این شرکت ها با وجود این که سهامی عام می باشند اما قالب تعاونی دارند و می توانند از سرمایه های مردم بهره برداری کنند.
در سند چشم انداز 1404 یکی از اهداف اصلی این سند رساندن تعاونی ها به سهم 25% اقتصاد ملی ذکر شده است و در این راستا اقدامات زیادی مثل سهام عدالت، سهام تعاونی ها، تعاونی های فراگیر و بستر سازی تقویت تعاونی های سنتی انجام شده که در نوع خود اقدامات مناسبی بوده است.
یکی از امیدهایی که در این راستا ( ورود تعاونی ها به اقتصاد ملی ) وجود دارد به وجود آمدن انگیزه برای استفاده از سرمایه های مردمی برای توانمند سازی اقتصاد