در حالت مطلوب شرکتها در چندین بعد تمایز ایجاد میکنند. به عنوان مثال، شرکت کاتر پیلار تراکتور نه تنها به خاطر شبکه فروش قوی بلکه به خاطر تسهیل در دسترسی به قطعات یدکی و نیز کیفیت و دوام بالای محصول معروف میباشد. البته همه این خصوصیات در ابزارآلات سنگین که زمان خاموشی آن ها بسیار هزینه بردار است، مهم میباشد. باید توجه داشت که استراتژی تمایز به شرکت اجازه نمیدهد هزینهها را نادیده بگیرد. البته این هزینهها هدف استراتژیک اصلی نمیباشند.
تمایز، ابزاری است که اگر شرکت به آن دست یابد میتواند از آن به عنوان یک استراتژی معتبر برای به دست آوردن بازدهی بالاتر از حد متوسط بهره گیرد. همچنین تمایز میتواند به واسطه وفاداری مشتری به علامت تجاری محصول و در نتیجه حساسیت کمتر به قیمت، سپری محافظ در برابر رقابت چالشبرانگیز ایجاد کند.
تمرکز:
آخرین استراتژی ژنریک تمرکز بر گروه خاصی از خریداران، بخشی از خط تولید یا بازار جغرافیایی میباشد. تمرکز نیز همانند ممکن است به اشکال مختلفی صورت گیرد. اگر چه هزینه پایین و تمایز با هدف دستیابی به مقاصدی در کل صنعت ایجاد میشود، کل استراتژی تمرکز حول دستیابی به هدفی خاص میچرخد و هر کدام از راهکارهای عملکردی با توجه به این هدف طراحی میشود.
استراتژی تمرکز بر این اصل استوار است که شرکت از این طریق میتواند مؤثرتر و کارآتر از رقبای دیگر که در سطح گستردهای رقابت میکنند- به هدف استراتژیک و محدود خود برسد. در نتیجه، شرکت از طریق جوابگویی بهتر به نیازهای یک هدف خاص به تمایز دست مییابد یا هزینهها را درارائه خدمات کاهش میدهد و یا هر دوی آن ها.
اگر چه از خاستگاه بازار، به عنوان کلیت استراتژی تمرکز قادر به دستیابی به هزینه اندک یا تمایز نمیباشد، با این حال در صورت محدود شدن بازار مورد هدف، قادر خواهد بد به یکی از این موقعیتها و یا هر دوی آن ها دست یابد.
مزیت استراتژیک
موقعیت با هزینه پایین | منحصر به فرد بودن دیدگاه مشتری | ||
رهبری هزینه | تمایز | کل صنعت | اهداف استراتژیک |
تمرکز | فقط بخش خاص |
نمودار ۲-۲٫ سه استراتژی ژنریک (پورتر، ۱۳۸۵: ۸۷)
شرکتی که به تمرکز دست مییابد، همچنین ممکن است به طور بالقوه از درآمدی بالاتر از متوسط صنعت برخوردار باشد. اصولاً تمرکز نشان دهنده این است که شرکت دارای موقعیت هزینه پایین با هدف استراتژیک خود، تمایز بالا یا هر دو آن ها میباشد. همان طور که در بحث پیشرو بودن در هزینه و تمایز گفته شد، چنین موقعیتی باعث ایجاد لایهای محافظ در مقابل هر کدام از عاملهای رقابتی میشود (پورتر، ۱۳۸۵،ص۸۵).
استراتژی تمرکز همواره حاکی از یک سری محدودیتها در مورد سهم بازار قابل دسترسی میباشد. تمرکز لزوماً مستلزم ایجاد نوعی توازن بین سودآوری و حجم فروش است تمرکز نیز ممکن است، همانند استراتژی تمایز مستلزم توازن در وضعیت کلی هزینه بوده و یا میتواند بینیاز از آن باشد (پورتر، ۱۳۸۵: ۸۶p).
۲-۲-۵-۹-۱- ملزومات استراتژیهای ژنریک:
سه استراتژی ژنریک علاوه بر تفاوتهای عملکردی در برخی ابعاد دیگر نیز با هم تفاوت دارند، پیاده کردن آن ها شکل موفقیتآمیز نیاز به منابع مختلف و مهارت دارد. این استراتژیها، همچنین نیاز به سازماندهی تشکیلاتی، شیوههای کنترل و سیستمهای نوآورانه متفاوت دارند. بنابراین، برای دستیابی به هدف، شرکت به طور پیوسته باید بر یکی از این استراتژیها به عنوان هدف اصلی تکیه کند. بعضی از مفاهیم ضمنی مشترک در بین استراتژیهای ژنریک عبارتند از:
استراتژی ژنریک | مهارت و منابع مورد نیاز معمول | الزامات معمولی سازمانی |
رهبری هزینه | سرمایهگذاری ثابت قابل توجه و دسترسی به سرمایه مهارتهای مهندسی فرایند نظارت قوی بر کارگر طراحی کلا برای تسهیل تولید سیستم کم هزینه توزیع |
کنترل شدید هزینه گزارشات ریز و مکرر ساختار سازمانی و مسئولیتهای شکل گرفته مشوقهایی بر پایه رسیدن به اهداف کمی مشخص |
تمایز | توانایی قوی بازاریابی مهندسی کالا استعداد خلاقیت قابلیت قوی در تحقیقات پایه |