(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق. 1
1-1-مقدمه. 2
1-2-بیان مساله. 3
1-3-هدف کلی تحقیق: 5
1-4-سوال تحقیق: 5
1-5-فرضیه تحقیق: 5
1-6 – قلمرو تحقیق. 6
1-6-1- قلمرو موضوعی: 6
1-6-2-قلمرو مکانی: 6
1-6-3-قلمرو زمانی: 6
1-7-نوع روش تحقیق : 6
1-8-مدل های آماری پژوهش. 6
1-9-روش گردآوری داده ها و اطلاعات 8
1-10-ساختار تحقیق. 9
1-11-خلاصه فصل. 9
فصل دوم. 10
ادبیات نظری و پیشینه تحقیق. 10
2-1- مقدمه. 11
2-2- سود و جریان های نقدی 11
2-3- مدیریت سود. 14
2-4- رویکردهای مختلف به مدیریت سود. 15
2-5- اندازه ی شرکت 18
2-6- مفهوم اندازه شرکت 18
2-7- انگیزه های هموارسازی سود. 19
2-8- حاکمیت شرکتی 22
2-9- مدیران غیرموظف. 23
2-10- کیفیت حسابرسی مستقل. 24
2-11- ساختار مالکیت 24
2-12- سهامداران نهادی 25
2-13- مالکان خانوادگی 26
2-14- راه های مدیریت سود. 27
2-15- هزینه های اختیاری 28
2-16- اندازه شرکت (ME) 29
2-17- ارزش دفتری هر سهم (BV) 29
2-18- نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار (BE/ME) 30
2-19- بازده سهام شرکت (Rit) 30
2-20- اندازه شرکت 31
2-21- شاخص محاسبه اندازه شرکت 31
2-22- پیشینه تحقیق. 32
2-22-1- پیشینه تحقیق خارجی: 32
2-22-2- پیشینه تحقیق داخلی 36
فصل سوم: روش اجرای تحقیق. 43
3-1- مقدمه. 44
3-2- طرح مسأله تحقیق. 44
3-3- تدوین فرضیه های تحقیق. 44
3-4- فرضیه اصلی تحقیق: 44
3-5- فرضیه های فرعی تحقیق: 45
3-6- مدل های آماری پژوهش. 45
3-7- روش آزمون فرضیه ها 47
3-8- جامعه آماری، قلمرو مکانی و زمانی تحقیق. 47
3-9- روش جمع آوری منابع و اطاعات 48
3-10- متغیرهای پژوهش. 49
3-10-1- متغیر مستقل. 49
3-10-2- متغیر وابسته. 49
3-10-3-متغیر کنترلی 49
3-10-3-1- جریان نقدی عملکرد ها(CFO): 49
3-10-3-2-چشم انداز های رشد شرکت(Gwth): 49
3-10-3-3-اندازه شرکت(Coysize): 49
3-10-3-4-نسبت بدهی به دارایی(Lev): 49
3-11- روش تحقیق. 50
3-11-1- داده های ترکیبی 50
3-11-1-1- روش های مختلف داده های ترکیبی 50
3-11-1-1-1- مدل اثرات ثابت 51
3-9-1-1-2-مدل اثرات تصادفی 51
3-9-1-2- آزمون های تشخیص در داده های ترکیبی 51
3-9-1-2-1-آزمون چاو. 51
3-9-1-2-2- آزمون هاسمن 52
3-10- مسایل مورد توجه در تخمین مدل. 52
3-10-1- نرمال بودن. 52
3-10-2-ناهمسانی واریانس. 52
3-10-3- خودهمبستگی 53
3-10-4-هم خطی 53
3-10-5-آزمون مانایی 53
3-11- خلاصه و نتیجه گیری فصل: 54
فصل چهارم: تجزیه داده ها 55
4-1- مقدمه. 56
4-2- آمار توصیفی داده های تحقیق. 56
4-3- آزمون ناهمسانی واریانس. 57
4-4- آزمون همخطی 57
4-5- آزمون مانایی 58
4-6-آزمون نرمال بودن جمله خطا 59
4-7- انتخاب مدل در داده های تلفیقی ایستا 60
4-7-1- آزمون چاو (Chow) 60
4-7-2- آزمون هاسمن 61
4-8- آزمون فرضیه ها بر حسب مدلهای تعیین شده 61
4-9- خلاصه فصل. 63
فصل پنجم: خلاصه، نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق. 64
5-1-مقدمه. 65
5-2-خلاصه تحقیق. 65
5-3- نتیجه آزمون فرضیه. 66
5-4-مقایسه نتایج با تحقیقات پیشین 67
5-5- پیشنهادهای کاربردی 69
5-6- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی 69
5-7-محدودیت های تحقیق. 69
5-8- خلاصه فصل. 70
ضمائم، منابع وپیوستها 71
منابع. 72
فهرست جداول
(جدول 2-1) مزایا و معایب شاخص محاسبه اندازه شرکت 32
(جدول 3-1) روش انتخاب نمونه. 48
(جدول 4-1) آمار توصیفی داده های متغیر. 56
)جدول 4-2) خروجی آزمون ناهمسانی واریانس. 57
(جدول 4-3) خروجی آزمون خود همبستگی 58
(جدول 4-4) آزمون مانایی 59
(جدول4-5) نرمال بودن جمله خطا 59
(جدول 4-6) خروجی آزمون چاو. 60
(جدول 4-7) خروجی آزمون هاسمن 61
(جدول 4-8) آزمون فرضیه. 62
چکیده:
در این تحقیق به بررسی رابطه بین اندازه موسسات حسابرسی مدیریت سود مبتنی بر جریان نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختیم. برای دستیابی به هدف مذکور یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی تدوین گردیده است.
نمونه پژوهش شامل 74 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1388 تا 1392 می باشد. نتیجه پژوهش حاکی از عدم وجود رابطه معنادار بین اندازه موسسات حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر نقدینگی می باشد.
واژگان کلیدی: اندازه ی موسسه حسابرسی، کیفیت حسابرسی، کیفیت سود، مدیریت سود، جریان نقدی ناشی از فعالیت های عملیاتی.
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1-مقدمه
امروزه مدیریت سود یکی از موضوعات بحث برانگیز و جذاب در پژوهشهای حسابداری به شمار میرود. به دلیل این که سرمایه گذاران به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم گیری به رقم سود توجه خاصی دارند، این پژوهشها از جنبه رفتاری، اهمیت خاص خود را دارد. پژوهشها نشان داده است که نوسان کم و پایدار سود، حکایت از کیفیت آن دارد. به این ترتیب، سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتر در سهام شرکتهایی سرمایهگذاری می کنند که روند سود آنها باثباتتر است. هنگامی که شرکت ها در وضعیت نامطلوب اقتصادی تحت فشار فزاینده قرار می گیرند، مدیران آن ها از واحد حسابداری درخواست مینمایند که سطر آخر صورتهای مالی (یعنی سود)را بهبود بخشند، و بدین وسیله محتوای اطلاعاتی آن را تغییر دهند.
مدیریت جهت دستکاری داده ها به کار میرود. به عنوان مثال، هموار نمودن سود برای کسب اطمینان بیشتر سرمایه گذاران از پایداری سود، نمونهای از دستکاری داده ها محسوب میشود. این قبیل اقدامات ممکن است دادههای موجود در صورتهای مالی را به میزان قابل ملاحظهای تحت تأثیر قرار دهد. راههای مختلفی وجود دارد که طی آن میتوان از ثبتهای دفتری در جهت مدیریت سود استفاده کرد. در بیشتر زمانها از ثبتهای نامشروع در دفترهای حسابداری به منظور سرپوش گذاشتن بر سوءاستفادههای مالی استفاده میشود، در سایر مواقع از ثبتها به عنوان ابزاری برای مدیریت سود استفاده میشود. مدیریت شرکت در هنگام اعمال مدیریت سود، آشکارا میداند که هدف از این کار، نگهداری از منافع شرکت در مقابل صاحبان سود میباشد. حتی در موارد دیگر مدیریت سود به منظور کسب پاداش اختصاص یافته به مدیران به علت نگهداری هر چه بیشتر از شرکت در برابر صاحبان سود است.
1-2-بیان مساله
امروزه مدیریت سود یکی از موضوعات بحث برانگیز و جذاب در پژوهشهای حسابداری به شمار میرود. به دلیل این که سرمایه گذاران به عنوان یکی از فاکتورهای مهم تصمیم گیری به رقم سود توجه خاصی دارند پژوهشها نشان داده است که نوسان کم و پایدار سود، حکایت از کیفیت آن دارد. به این ترتیب، سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتر در سهام شرکتهایی سرمایهگذاری می کنند که روند سود آنها باثباتتر است. هنگامی که شرکتها در وضعیت نامطلوب اقتصادی تحت فشار فزاینده قرار میگیرند، مدیران آنها از واحد حسابداری درخواست مینمایند که سطر آخر صورتهای مالی(یعنی سود) را بهبود بخشند، و بدین وسیله محتوای اطلاعاتی آن را تغییر دهند. یکی از روشهایی که گاهی اوقات برای آرایش اطلاعرسانی وضعیت مطلوب شرکتها مورد استفاده قرار میگیرد، مدیریت سود میباشد. مدیریت سود به مداخله عمومی مدیریت در فرآیند تعیین سود که غالباً در راستای اهداف دلخواه مدیریت میباشد، اطلاق میگردد مدیریتسود روشی است که توسط مدیریت جهت دستکاری داده ها به کار میرود (نوروش و همکاران، 1384، ص166 ـ 165).
یکی از عاملهایی که در مدیریت سود شرکتها مؤثر است، اندازه شرکتهاست. هرچه شرکتی بزر گتر باشد، بیشتر زیر ذرهبین سیاست قرار دارد (بیشتر مورد توجه دولت و عموم قرار دارد)، زیرا نقش تعیینکننده ای در اقتصاد کشور بازی می کند. یکی از مثالهای بارز این مورد، شرکت مایکروسافت در ایالات متحده آمریکاست که مشکلاتی با تشکلهای قانونی این کشور دارد. البته نباید از نظر دور داشت که متغیر “اندازه شرکت” می تواند نشاندهنده تأثیرهای دیگری به غیر از حساسیت سیاسی باشد. برای مثال شرکتهای کوچکتر، دارای ویژگیهایی نظیر خطرپذیری کمتر هستند، که به میزان زیادی متفاوت ازویژگی حساسیتسیاسی است(گوان، 2001، به نقل از نوروش و همکاران،1384،ص167).
شرکتهای بزرگ دارای تنوع فعالیت میباشند، این تنوع فعالیت به سودآوری آنها کمک خواهد کرد وهمچنین شرکتهای بزرگ به دلیل اعتباری که در بازارهای جهانی سرمایه دارند، وجوه مورد نیاز خود را با بهره کمتری تأمین خواهند کرد حال هرچه شرکت کوچکتر باشد دسترسی به بازارهای سرمایه برای آنها مشکلتر است، در این بازارها اعتبار کمتری با بهرهبالا برای آنها قائل میباشند. اندازه شرکت اغلب به عنوان نمایندهای که بیانگر اطلاعات قابل دسترس در بازار میباشد مورد استفاده قرار گرفته است. اطلاعات شرکتهای بزرگ در بازار سرمایه بیشتر در دسترس هستند تاشرکتهای کوچک(کرباسییزدی و همکاران، 1389، ص50).
بعضی مطالعات نشان می دهند که در بررسی روابط مقطعی، رابطه بین سودآوری و بازده در طول زمان کاملا ناپایدار است؛ یعنی سود حسابداری فاقد این قابلیت است که به پیش بینی بازدههای آتی سهام کمک کند. برای فائق آمدن بر این مشکل بسیاری از محققان توانایی متغیرهای دیگر غیر از سودآوری را برای بهبود مدل سودآوری و بازده اولیه آزمون کردند. یکی از این متغیرها که توجه محافل دانشگاهی را به خود معطوف کرد، اندازه شرکت بود که معمولا به صورت ارزش بازار شرکت تعریف می شود. این استنباط وجود دارد که شرکتهای کوچکدارای میانگین رشد سودآوری بالایی هستند. بنابراین انتظار میرود در تغییرات سود شرکتهای کوچک قیمت سهام منظور گردد. از سوی دیگر، شرکتهای بزرگ میانگین رشد سودآوری کمی دارند. معمولا تغییر مهمی درسودآوری آنها انتظار نمیرود و منتشر شدن اطلاعات ممکن است بر تغییرات قیمتی سهام اثر کمی داشته باشد. البته وجود کانالهای مختلف اطلاع رسانی نیز ممکن است توجیهی برای این موضوع باشد. به علاوه بعضی از پژوهشگران قابلیت تعمیم یافته های مربوط به اندازه شرکت را در چارچوب چرخه عمر شرکت بررسی کردهاند. تئوریهای مالی ادعا می کنند که به طور میانگین شرکتها در مراحل اولیه چرخه عمر، رشد و سودآوری بالایی دارند. ازسوی دیگر اندازه بزرگ و رشد سودآوی کم و حتی منفی ویژگی شرکتهایی میباشد که درمراحل پایانی چرخهعمر هستند(رحمانی و همکاران،1388،ص3 ـ2).