عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول : کلیات تحقیق 2
1-1) مقدمه. 3
1-2) بیان مسأله. 4
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق 6
1-4) اهداف تحقیق 7
1-5)چارچوب نظری تحقیق: 8
1-6) فرضیات تحقیق 9
1-7)تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق 9
1-7-1) قابلیت به اشتراک گذاری دانش. 9
1-7-2) توانایی جذب دانش. 10
1-7-3) نوآوری سازمانی 11
1-8) قلمرو تحقیق 12
فصل دوم :مبانی نظری تحقیق 13
2-1) مقدمه. 14
2-2) مفاهیم واصطلاحات. 18
2-2-1) داده 18
2-2-2) اطلاعات 19
2-2-3) دانش. 20
2-3) مدیریت دانش. 25
2-3-1) تعریف نظری مدیریت دانش. 25
2-3-2) سیر تحول مدیریت دانش. 30
2-3-3) مدلهای مدیریت دانش. 33
2-3-3-1) مدل های کلی مدیریت دانش. 33
2-3-3-1-1)مدلهای طبقه بندی مدیریت دانش. 34
2-3-3-1-2)مدلهای سرمایه فکری 36
2-3-3-1-3)مدلهای ساختار اجتماعی : 38
2-3-3-2) مدلهای دیگرمدیریت دانش. 40
2-3-3-2-1) مدل مارک مک: 43
2-3-3-2-2)مدل بکمن 44
2-3-3-2-3)مدل ” هفت سی “. 44
2-3-3-2-4)مدل بکوویتز: 45
2-3-3-2-5)مدل نوناکا و تاکوئوچی 47
2-3-3-2-6)مدل بویسوت 50
2-3-3-2-7)مدل لاستری 50
2-3-3-2-8)مدل مفهومی چند مرحلهای 51
2-3-3-2-9)مدلهای شبکهای و مخزنی 52
2-3-3-2-10)مدل انتشار نظام مدیریت دانش. 53
2-3-3-2-11)مدل مفهومی نظام مدیریت دانش(MATE) 54
2-3-3-2-12)مدل مرجع مدیریت دانش. 54
2-3-3-2-13)مدل پایه های ساختمان دانش. 56
2-3-4) اصول مدیریت دانش. 63
2-3-5) مزایای مدیریت دانش. 63
2-3-6) موانع مدیریت دانش. 66
2-3-7) تعریف عملکردی مدیریت دانش. 71
2-3-7-1) قابلیت اشتراک گذاری دانش. 72
2-3-7-2) قابلیت جذب دانش. 75
2-4) نوآوری سازمانی 80
2-4-1) خلاقیت و نوآوری 81
2-4-2) تعریف مفهومی وعملیاتی نوآوری 84
2-4-3) سیرتحول نوآوری 87
2-4-4) اهمیت وضرورت خلاقیت و نوآوری 89
2-4-5) ساختارنوآوری 89
2-4-6) اصول نوآوری 90
2-4-7) سطوح نوآوری سازمانی 91
2-4-8) انواع نوآوری 91
2-4-9) انواع مدلهای نوآوری سازمانی 97
2-4-9-1) مدل فشار علم (فشار تکنولوژی) 97
2-4-9-2) مدل کشش بازار : 97
2-4-9-3) مدل اتصالی 98
2-4-9-4) مدل یکپارچه و شبکه ای 98
2-4-9-5) مدل زنجیره ارزش. 99
2-4-10) محرکهای نوآوری 100
2-4-11) عوامل شکست در فرآیند نوآوری 101
2-4-12) عوامل تسهیل کننده فرآیند تغییر و نوآوری 102
2-4-13) ویژگی های سازمان های نوآور. 104
2-4-14) نوآوری درگمرک 106
2-5) پیشینه تحقیقات. 108
2-5-1) تحقیقات داخلی 108
2-5-2) تحقیقات خارجی 110
فصل سوم :روش اجرای تحقیق 112
3-1)مقدمه. 113
3-2) روش تحقیق 113
3-3)جامعه آماری 114
3-3-1) نمونه آماری و روش نمونه گیری 114
3-4) ابزار و روش جمع آوری داده های تحقیق 116
3-4-1) روایی و پایایی ابزار گردآوری داده های تحقیق. 121
3-4-1-1) روایی 121
3-4-1-2) پایایی 122
3-5) روش تجزیه و تحلیل داده های تحقیق 123
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داد ه ها 126
4-1) مقدمه. 127
4-2) توصیف متغیر های تحقیق 127
4-2-1)توصیف متغیر نوآوری سازمانی 127
4-2-2)توصیف متغیر قابلیت جذب بالقوه 128
4-2-3)توصیف متغیر قابلیت جذب بالفعل. 129
4-2-4)توصیف متغیراشتراک گذاری دانش. 130
4-3) بررسی نرمال بودن متغیرهای اصلی تحقیق 131
4-4) بررسی معیار نکویی برازش کلی مدل. 132
4-5) بررسی مدل تحقیق 133
4-5-1) بررسی مدل تحقیق در حالت استاندارد. 133
4-5-2) بررسی مدل تحقیق در حالت اعداد معنیداری 134
4-6) آزمون فرضیه ها 134
فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادات. 136
5-1) مقدمه. 137
5-2)نتایج تحقیق 137
5-2-1) نتایج آمار توصیفی 137
5-2-2) نتایج آمار استنباطی 143
5-3) پیشنهادات کاربردی تحقیق 143
5-4) محدودیتهای انجام تحقیق 144
5-5)پیشنهادات در خصوص تحقیقات آتی 145
پیوست. 146
منابع و ماخذ. 161
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول(2-1) دو دیدگاه متفاوت درباره دانش(انتظاری،1385ص26). 23
جدول (2-2) مروری بر مدل های مدیریت دانش(افرازه،1384). 42
جدول(2-3) مدل مفهومی چند مرحله ای توسعه مدیریت دانش سازمانی. برگرفته ازLee & kim,2001. 52
جدول (2-4) ابزار استفاده از فرایند دانش(افرازه،1386). 59
جدول (2-5) حوزه های کار و سطوح گوناگون مدیریت دانش(افرازه،1384). 62
جدول (2-6) مزایای مدیریت دانش (رادینگ،1383،ص44). 64
جدول(2-7) تعریف خلاقیت از دیدگاه های مختلف (نوروزی و کاوسی،1386،ص5). 83
جدول (2-8) تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر(امیریان زاده،1387،ص39). 84
جدول (2-9) طبقه بندی نظرات صاحب نظران براساس انواع نوآوری سازمانی(رضوانی وگرایلی نژاد،1390،ص24) 96
جدول(3-1) لیست گمرکات جهت نمونه آماری. 116
جدول(3-2) پرسشنامه رابطه مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در گمرک 119
جدول(3– 3) جدول تناظر سوالات پرسشنامه. 120
جدول(3-4) محاسبه آلفای کرونباخ مولفه های پرسشنامه. 123
جدول(4-1) توصیف متغیر نوآوری سازمانی. 127
جدول(4-2) توصیف متغیر قابلیت جذب بلقوه. 128
جدول(4-3) توصیف متغیر قابلیت جذب بالفعل. 129
جدول(4-4) توصیف متغیراشتراک گذار ی دانش. 130
جدول(4-5) آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای متغیر های تحقیق. 132
جدول(5-1) توصیف معیارهای اشتراک گذاری دانش. 139
جدول (5-2) توصیف معیارهای جذب بالقوه دانش. 140
جدول(5-3) توصیف معیارهای جذب بالفعل دانش. 141
جدول(5-4) توصیف معیارهای نوآوری سازمانی. 142
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل (1-1) مدل عملیاتی تحقیق 9
شکل (2‑1) چهار کارکرد اساسی دانش(رادینگ،1383) 24
شکل ( 2‑2) ارتباط نوع مدیریت دانش و نوع دانش(افرازه،1384) 29
شکل (2-3) مراحل توسعه مدیریت دانش (دالکر،2005ص14) 33
شکل (2-4) مدل نوناکاوتاکائوچی،1995 34
شکل(2-5) مدل سرمایه فکری مدیریت دانش اسکاندیا(Skandia)برگرفته از(Chase,1997) 37
شکل (2-6)مدل مدیریت دانش دامرست،1997 39
شکل( 2-7 )مدل هفت سی 45
شکل( 2-8 )مدل حلزونی نوناکا و تاکائوچی(nonaka,takuchi1995) 49
شکل (2-9) مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش(probst & Raub & Romhard,2002) 56
شکل (2-10) نگرشی سیستمی به نوآوری(مقیمی،1385،ص133) 87
شکل(2-11)چارچوب DNA نوآوری (امیریان زاده،1387ص42) 90
شکل(2-12) مدل پیشنهادی نایت 1967 92
شکل (2-13) طبقه بندی کوپر 93
شکل (2-14) طبقه بندی انواع نوآوری ازدیدگاه لی و ژو و سی 94
شکل (2-15) طبقه بندی استگلیتز و هین 95
شکل (2-16) مدل کشش بازار 98
شکل (2-17) مدل اتصالی 98
شکل (2-18) مدل زنجیره ارزش 100
شکل (2-19)محرک های نوآوری (مقیمی،1385،ص134) 101
شکل(2-20) عوامل مهم شکست نوآوری(سلیمی،1387،ص99) 102
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار(4-1) هیستوگرام متغیر نوآوری سازمانی 128
نمودار(4-2) هیستوگرام متغیر قابلیت جذب بالقوه 129
نمودار(4-3) هیستوگرام متغیر قابلیت جذب بالفعل 130
نمودار(4-4) هیستوگرام متغیراشتراک گذاری دانش 131
نمودار( 4-5) آزمون مدل تحقیق (در حالت استاندارد) 133