مرتبط با خلق ایده ها 2- فرآیندهای مرتبط با ثبت و ساماندهی ایده ها و 3- فرآیندهای مرتبط با بررسی و اجرایی سازی ایده ها می باشد.
واژگان کلیدی
مدیریت ایده ها ، بخش دولتی، چهارچوب مفهومی، خلق ایده، ساماندهی ایده، اجرای ایده .
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : مقدمه و کلیات طرح پژوهش. 1
1_1 مقدمه. 2
1_2 بیان مسئله پژوهش. 2
1_3 اهمیت و ضرورت پژوهش. 4
1_4 هدف پژوهش. 6
1_4_1 هدف اصلی : 6
1_4_2 اهداف فرعی : 6
1_5 سوالات پژوهش. 6
1_6 روش کلی پژوهش 6
1_7 جامعه و نمونه آماری: 7
1_8 قلمرو پژوهش 7
1_9 مراحل انجام پژوهش. 7
1_10 جنبه جدید بودن و نوآوری:. 7
1_11 تعریف واژگان 8
فصل دوم : ادبیات پژوهش 10
2_1 مقدمه 11
2_1 _1 تعریف ایده: 11
2_1_2 ایده های بدیع یا قدیمی؟. 15
2_2 اهمیت نوآوری و مدیریت نوآوری. 16
2_2_1 انواع نوآوری 17
2_2_2 فرآیندهای نوآوری 18
2_3 فرآیند خلق ایده 21
2_4 مدل انتقال خلاقیت 24
2_5 نوآوری و اجماع ایده ها. 25
2_6 منابع ایده. 27
2_7 مدیریت ایده ها 28
2_7_1 ارزش مدیریت ایده ها در فرآیند نوآوری. 30
2_7_2 مروری بر تاریخچه مدیریت ایده ها 31
2_7_2_1 نسل صفر. 32
2_7_2_2 نسل یک 32
2_7_2_3 نسل دوم 33
2_7_2_4 نسل سوم 33
2_7_3 فرآیندهای مدیریت ایده ها 34
2_7_4 مدیریت ایده ها در دولت و بخش عمومی. 39
2_8 معرفی مدلی برای نوآوری در بخش عمومی. 41
2_9 مدیریت ایده ها و فرهنگ سازمانی 46
2_10 خلاصه فصل دوم و جمع بندی:. 46
فصل سوم : روش پژوهش. 49
3_1 مقدمه 50
3_2 مبانی پژوهش کیفی. 50
3_3 استراتژی پژوهش 51
3_4 تدوین پروتکل و انجام مصاحبه. 52
3_5 انتخاب مصاحبه شوندگان. 53
3_6 دسته بندی داده ها. 55
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها 56
4_1 مقدمه 57
4_2 تجزیه و تحلیل اطلاعات مصاحبه های اولیه. 57
4_3 طراحی سیستم مدیریت ایده ها. 64
4_3_1 طراحی مدل فرآیند خلق ایده ها. 65
4_3_1_1 ایجاد رویدادهایی برای خلق ایده 65
4_3_1_2 کنترل منابع ایده. 66
4_3_1_3 کنترل بر فعالیت های خلق ایده 67
4_3_1_4 پایش و فیلتر ایده ها در مرحله خلق 67
4_3_1_5 تاثیر استراتژی بر خلق ایده ها 68
4_3_1_6 پایش و تنظیم فرآیند خلق ایده. 69
4_3_2 طراحی مدل فرآیند مدیریت ایده ها. 71
4_3_2_1 اخذ ایده ها: 71
4_3_2_2 برچسب گذاری ایده ها . 74
4_3_2_3 ذخیره و نگهداری ایده ها. 76
4_3_2_4 ساماندهی و دسته بندی ایده ها در استخر ایده. 77
4_3_2_5 اشاعه ایده ها. 79
4_3_2_6 مسیرگزینی. 80
4_3_3 فعالیت های مرتبط با توسعه و اجرایی سازی ایده ها 82
4_3_3_1 تحلیل و بررسی: 85
4_3_3_2 غربال گری:. 85
4_3_3_3 پرورش و توسعه ایده: 85
4_3_3_4 شبکه متخصصین 85
4_3_3_5 ارزیابی و انتخاب 86
4_3_3_6 اجرا 86
4_4 ممیزی و بروز رسانی سیستم طراحی شده. 86
4_4_1 مشخصات سازمان هدف 87
4_4_3 انجام مصاحبات ممیزی مدل. 89
4_4_4 مدل به روز شده سیستم مدیریت ایده ها. 90
4_4_4_1 حذف مرحله فیلتراسیون از فرآیند خلق ایده ها 90
4_4_4_2 انجام فیلتراسیون در مرحله ساماندهی ایده ها 91
4_4_4_3همسو سازی فرآیند خلق ایده با استراتژی و کسب و کار اصلی سازمان ها. 91
4_6 خلاصه فصل چهارم 95
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات 96
5_1 مقدمه 97
5_2 اعتبارسنجی و روایی پژوهش 97
5_2 تحلیل نتایج پژوهش. 98
5_2_1 پاسخ سوال شماره 1 98
5_2_2 پاسخ سوال شماره 2 99
5_2_3 پاسخ سوال شماره 3. 102
5_2_4 پاسخ سوال شماره 4. 102
5_3 تبیین نظری نتایج 102
5_4 بحث. 103
5_5 رهنمودهای حاصل از پژوهش 106
5_6 پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی 108
5_7 محدودیت های پژوهش 108
فهرست منابع و مآخذ 110
6 فهرست منابع. 111
6_1 فهرست منابع فارسی. 111
6_ 2 فهرست منابع لاتین. 112
مقدمه
در چند سال اخیر که به شکل حرفه ای به عنوان مشاور در سازمانهای مختلف وظیفه طراحی، اجرا و نگهداشت برنامه های ایده یابی و پیشنهادگیری از کارکنان را برعهده داشته ام، سوال مهمی ذهن من را درگیر ساخته است! چرا برنامه های خلق ایده و پیشنهادگیری با جود اینکه در اکثر سازمانهای دنیا با موفقیت همراه بوده اند متاسفانه در ایران توفیق چندانی نداشته اند؟
مدتهاست که در شرق و غرب دنیا سیستم ها و برنامه هایی برای ایجاد نوآوری و استفاده از گنجینه افکار عمومی طراحی و اجرا شده است. بسیاری از ما با داستان موفقیت پروفسور آمریکایی آقای دمینگ در پایه گذاری مدیریت کیفیت، کایزن و نظام پیشنهادها در ژاپن آشنا هستیم و اینکه تئوری های او علی رغم موفقیت در شرق نتوانست در خود آمریکا توفیق چندانی کسب کند. غربی ها برای حل این مشکل اقدام به تغییر این سیستم ها بر مبنای ویژگیهای سازمانی و بویژه فرهنگ مختص بخود نمودند و برنامه هایی را با عناوین مدیریت ایده ها و مدیریت نوآوری طراحی کردند.
مطالعه سازمانهای شرقی و غربی در چگونگی بهره گیری از ایده ها و افکار ذینفعانشان و بررسی علل موفقیت آنها فکر من را به این موضوع جلب کرد که استفاده صرف از سیستم ها و نظامهای مدیریتی که در کشورها و فرهنگ های دیگر با موفقیت همراه بوده اند، تضمین کننده موفقیت آنها در ایران نمی باشد.
1_2 بیان مسئله پژوهش
امروزه اکثر سازمانها مواجه با یک نیاز اضطراری هستند و آن بکارگیری ایده ها و فرصت های جدید برای مقابله با فشارهای رقابتی و نیازهای مدوام در حال تغییر ذینفعان و مشتریان است. رکود اقتصادی فعلی نیز بسیار بر شدت نیاز به نوآوری در صنایع مختلف افزوده است. اما چگونه و از کجا می توان به این ایده ها دست یافت؟
این سوال ما را بسوی استفاده از فکر و اندیشه کارکنان و ایده های خلاقانه ایشان جهت حل مسائل و مشکلات سازمان سوق می دهد و از آنجا که مدیریت صحیح این ایده ها و اندیشه ها باعث مسیر دهی به افکارکارکنان شده و دستیابی به راهکارهای اجرایی را ساده تر می سازد، لذا وجود سیستمی جهت خلق، جمع آوری، کنترل، بررسی و اجرای این ایده ها لازم است.
در نتیجه لازم است سیستمی وجود داشته باشد تا از طریق آن، کارکنان برای ارائه ایده در زمینه های قابل بهبود، هم اندیشی و مشارکت کنند و بین ایده های آنان پیوند برقرار شود تا ایشان بتوانند ضمن الهام گرفتن از ایده های یکدیگر، با بکار بردن تکنیکهای هم فکری، هم اندیشی و خلاقیت، ایده های خود را به راهکارهای اجرایی جهت توسعه فرهنگ کارآفرینی تبدیل کنند.
در سازمانها و شرکت های معتبر جهان و بویژه در اروپا، با راه اندازی سیستم مدیریت ایده ها برای کارکنان خلاق در هر لحظه این امکان را فراهم می آورند تا ایده های خلاقانه ایشان در اسرع زمان، ثبت، کنترل، بررسی و اجرا گردد. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت حمل و نقل ریلی سوئیس با بیش از 28 هزار پرسنل (Spada, 2012) و کمپانی انفورماتیک ولو که با بیش از 5000 کارمند در 35 کشور جهان خدمات IT ارائه می دهد (Stenmark, 2001) اشاره کرد.
در ایران و بخصوص در بخش دولتی نیز تلاشهایی در راستای بکارگیری ایده های کارکنان در قالب نظام پیشنهادها، گروه های کیفیت و بهره وری و حلقه های حل مسئله شده است. اما تا کنون سیستم منسجمی بر اساس ویژگی های بومی جهت ساماندهی به ایده های کارکنان طراحی نشده است. لذا در این پژوهش سعی شد تا چاچوب مفهومی سیستم مدیریت ایده ها جهت استفاده در بخش دولتی طراحی و ارائه گردد.
1_3 اهمیت و ضرورت مسئله پژوهش
صاحبنظران مدیریت درباره استفاده از خلاقیت، نوآوری، ایده ها، پیشنهادها و راهکارهای اصلاحی کارکنان و سایر ذینفعان سازمان مطالعات مفصلی انجام داده اند. البته این موضوع در ایران در پژوهشهای اندکی مورد مطالعه قرار گرفته است.
از دهه 1990 شاهد افزایش چشمگیر توجه به خلاقیت و نوآوری و همچنین کتاب و مقالات، دوره های آموزشی و سایتهای اینترنتی متنوع در این رابطه بودیم. در واقع چندین عامل مهم چنین روندی را شکل داده است. از نظر فلوریدا جهانی شدن، برجسته شدن نقش دانش، افزایش تاکید بر تحول و توسعه هایی که در محیط اطراف افراد اتفاق می افتد ازجمله این عامل ها می باشد.(Florida, 2002) اما مسئله خلاقیت یک جز مهم توسعه فرهنگ سازمانی نیز بوده است. خلاقیت به پندار نو گرایی و همچنین تعهد به بقا در یک محیط نا امن و مدام در حال تغییر مربوط می شود. آن را می توان به ارتباط بین سازمانها و کارکنانشان پیوند داد چرا که هر چقدر این تغییرات سریعتر ایجاد می شود و دانش ها با سرعت بیشتری متحول می شوند، اوضاع پیچیده تر از قبل شده و کارکنان از اهمیت بیشتری برخوردار می گردند و این دغدغه را برای سازمان ها ایجاد می کند که آیا او (کارمند) خلاقیتی از خود ارائه خواهد داد!؟
از خلاقیت به عنوان یک پدیده پیچیده یاد می شود و ایساکسن و پوچیو(1993) دامنه خلاقیت را به چهار قسمت 1-شخص 2- فرآیند 3- محصول و 4- محیط تقسیم کرده اند. امبی (1983) بعد محصول را بارز دیده و آن را این چنین بیان می کند:” یک محصول و یا خدمت تا جایی خلاقانه است که مشاهده گران با صلاحیت بطور مستقل آن را قبول داشته باشند. مشاهده گران صلاحیت دار افراد آشنا به آن حوزه ای هستند که محصول یا خدمت در آن کاربرد دارد بنابراین خلاقیت می تواند به عنوان کیفیت محصول عنوان شود.
در بحث ادبیات مربوط به خلاقیت اجماع مشخصی در بین پژوهشگران روی معنی آن وجود دارد که بر محور تازگی و کاربردی بودن متمرکز است بطوریکه مام فورد(2003) عنوان می کند ” ظاهرا ما پژوهشگران خلاقیت به یک توافق کلی راجع به خلاقیت دست یافته ایم و آن تولید محصولات نو و سودمند است.”
اما چیزی که در این پژوهش مورد نظر ماست به مدیریت خلاقیت مربوط می شود، تلاشی در راستای ارتقای خلاقیت در سازمان است که از دیدگاه گاسپرز(2002) می تواند به زیر سیستم هایی چون اقلیم خلاق، تفکر خلاقانه و مدیریت ایده ها تقسیم شود. (Mark, 2009)
عملکرد مدیریت ایده ها را نیز می توان به سه بخش استخراج ایده[1]، فرود ایده[2] و پیگیری ایده[3] تقسیم کرد. اولین بخش مربوط به تمایل کارمند برای تسهیم ایده خود با سازمان مربوط می شود و این تنها زمانی اتفاق می افتد که محیط فرهنگی اطراف ایده دهنده مناسب باشد. مرحله دوم هم بیانگر جا انداختن ایده در سازمان است و در این شرایط عامل های فرهنگی باید پشتیبانی کننده ایده دهنده باشند و مرحله آخر هم مربوط به پروراندن ایده وتبدیل آن به یک پیشنهاد پروژه می باشد که نیازمند زیر ساخت های مناسب در سازمان است. (Dijk, 2002)
در واقع مدیریت ایده ها به فرایند دریافت و جمع آوری ایده ها و سازماندهی و عملی ساختن آنها در سازمان اطلاق می شود. مدیریت ایده فضایی را فراهم می کند که در آن، ایده ها جمع آوری شوند، مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند و سپس برترین ها انتخاب شده، در صورت لزوم توسط تیم های بهبود تصحیح و عیب یابی گردند و به اجرا در آیند. در سخن کوتاه ، مدیریت ایده به سازمان اطمینان می دهد که هیچ ایده ای مفقود نمی شود و از حافظه سازمان پاک نمی شود و تمام ایده ها، در راستای ایجاد بهبود و نوآوری در سازمان بکار گرفته می شوند. (Shockley, 2006)
1_4 هدف پژوهش
1_4_1 هدف اصلی :
طراحی سیستم مدیریت ایده ها در بخش دولتی ایران
1_4_2 اهداف فرعی :
شناخت عناصر سیستم مدیریت ایده ها
شناسایی فرآیند مدیریت ایده ها
شناسایی روابط عناصر مدیریت ایده ها