است.
هدف: هدف این پژوهش، نقش عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری از دیدگاه مدیران و کارشناسان تعاونی های گردشگری استان مازندران است.
روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی و از جهت هدف، کاربردی است. لذا، ابتدا ابعاد مفهومی و مؤلفه‌های اساسی بر توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری شناسایی طراحی و تدوین شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، از روش های آمار توصیفی و استنباطی، (آزمون فریدمن، آزمون t، تحلیل واریانس و آزمون اندازه‌گیری‌های مکرر) بهره گرفته شد.
یافته‌ها: یافته ها نشان داد که عامل زیر ساخت­ها با میانگین 9/3 بیش از سایر عوامل مهم تلقی شده و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاست­ها و رویه­های قانونی، ویژگی­های فردی و نهادی  محیطی توجه به شاخص اهمیت در اولویتهای بعدی قرار دارند. همچنین از 41 مؤلفه شناسایی شده در شش عامل اصلی( نهادی و محیطی، اقتصادی، سیاست­ها و رویه­های قانونی، اجتماعی و فرهنگی، زیر ساخت ها و ویژگیهای فردی) مؤثر بر توسعه کارآفرینی در تعاونی­های گردشگری 34 مؤلفه در سطح اطمینان 95 درصد (خطای کمتر از 5 درصد) مورد تأیید پاسخ دهندگان بوده است.
نتیجه‌گیری: تقویت زیر ساخت ها و منابع انسانی و مالی، تسهیل دستیابی به تسهیلات و امکانات و گسترش و تقویت ایده های نو در بین مدیران و دست اندرکاران توسعه کارآفرینی در صنعت گردشگری بهترین پیش‌بینی‌کنندۀ اجرای طرح توسعه گردشگری می باشد. این پژوهش تلویحات و پیشنهادهایی برای مدیران و تصمیم‌سازان و همچنین پژوهشگران مطرح کرده است.
 
 
واژگان کلیدی:  کارآفرینی، گردشگری، تعاونی
                                                                           
 
                                                          
                                                                 فهرست مطالب
   عنوان                                                                                                                                   صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه 1
1-2- بیان مسئله 2
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش 8
1-4- اهداف تحقیق 10
1-5- سئوالات تحقیق 10
1-6- تعاریف کلیدی 11
1-6-1- کارآفرینی 11
1-6-2- گردشگری 11
1-6-3- تعاونی 12
 
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه 13
2-2- کارآفرینی و توسعه کارآفرینی 14
2-2-1- اهمیت کارآفرینی 14
2-2-2- کارآفرینی و توسعه 15
2-2-3- تعریف کارآفرین 16
2-2-4- کارآفرینی 20
2-2-5- انواع کارآفرینی 24
2-2-6- توسعه کارآفرینی 24
2-2-7- عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی 25
2-2-8- نقش دولت در ارتقاء کارآفرینی 32
2-3- گردشگری و توسعه کارآفرینی در گردشگری 37
2-3-1- تعریف گردشگری 37
2-3-2- جاذبه های گردشگری 39
2-3-3- گونه های گردشگری 40
2-3-4- تاریخچه گردشگری 40
2-3-5- اهمیت گردشگری در توسعه کشورها 42
2-3-6- جایگاه کارآفرینی در گردشگری 45
2-3-7- تأثیر کارآفرینی در چرخه عمر محصولات گردشگری 48
2-3-8- عوامل مرتبط بر توسعه فرصت های کارآفرینی در گردشگری 51
2-4- تعاونی و اهمیت آن در گردشگری 54
2-4-1- مفهوم تعاون و تعاونی 54
2-4-2- تعاونی های گردشگری 55
2-4-3- اهداف تعاونی های توریستی 57
2-4-4- انواع تعاونی گردشگری 58
2-4-5- مروری بر مطالعات بهینه کاوی انجام شده در خصوص تعاونی های گردشگری 59
2-5- مروری بر مطالعات پیشین 65
2-5-1- مروری بر مطالعات خارجی 65
2-5-2- مروری بر مطالعات داخلی 67
 
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- روش پژوهش 73
3-2- جامعه و نمونه آماری پژوهش 73
3-3- مراحل و طرح کار 73
3-3-1- طراحی ابزار پژوهش(پرسشنامه) 74
3-3-2- بررسی روایی پژوهش 74
3-3-3- بررسی پایایی پژوهش 74
3-3-4- تجزیه و تحلیل داده ها 75
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­ ها
4-1 – مقدمه                                                                                                                                  77 
4-2- تجزیه و تحلیل  داده ها 78
4-2-1- تشریح ویژگی آمار توصیفی پاسخگویان به پرسشنامه 78
4-2-2- نتایج آزمون فریدمن برای پاسخ به سئوال اول 81
4-2-3- نتایج آمار توصیفی داده ها برای پاسخ به سئوال دوم 85
4-2-4-بررسی اولویت عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی برای  پاسخگویی                                                          به سئوال سوم                                                                                                                               94
4-3- جمع بندی نتایج تجزیه و تحلیل داده ها 95
 
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه 97
5-2- نتایج و دستاوردهای پژوهش 97
5-2-1-  پاسخ به سئوال اول تحقیق 98
5-2-2- پاسخ به سئوال دوم تحقیحق 102
5-2-3- پاسخ به سئوال سوم تحقیق 104
5-2-4- مقایسه دستاوردهای تحقیق با مطالعات مشابه 105
5-3- نتیجه گیری 107
منابع و ماخذ
   پیوست­ها
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                          فهرست جدول­ها
   
 عنوان                                                                                                                                 صفحه                        
 
جدول 2-1: تعاربف کارآفرینی بر حسب سیر زمانی و بعد تأکیدی 23
جدول 2-2:  نگرش به توسعه ی کارآفرینی و شاخصهای سنجش آن 30
جدول 2-3: نقش کارآفرینی در مراحل چرخه عمر مقصد 50
جدول 2- 4: عوامل مرتبط در به وجود آوردن فرصت های کارآفرینی در گردشگری 53
جدول 2- 5: جمع بندی تجارب تعاونیهای گردشگری در کشورهای منتخب 60
جدول 3-1: نتایج آزمون آلفای کرونباخ 75
جدول 4-1-  نتایج آزمون فریدمن پرسشنامه 82
جدول 4-2-  نتایج جدول آزمون فریدمن 82
جدول4-3: نتایج توصیفی داده های تحقیق در خصوص عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی 87
جدول 4-4: نتایج آزمون T تک نمونه ای 88
جدول 4-5-  نتایج آزمون فریدمن جهت عوامل اصلی مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری 94
جدول 4-6-  نتایج جدول آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل اصلی مرتبط بر توسعه کارآفرینی 95
جدول 5-1-  مؤلفه های مرتبط بر توسعه کارآفرینی در تعاونی های گردشگری 99
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                       فهرست اشکال و نمودارها
 
عنوان                                                                                                                                      صفحه
 
شکل 2-1 : شمای کلی از فضای کارآفرینی 29
شکل 2-2: نمودار مراحل چرخه عمر مقصد گردشگری 49
شکل 2-3: عوامل مرتبط بر توسعه کارآفرینی گردشگری 52
شکل 2-4: مدل مفهومی تحقیق 72
نمودار 4-1- توزیع جنسیت پاسخ دهندگان (نمونه آماری) 78
نمودار 4-2: توزیع سنی پاسخ دهندگان (نمونه آماری) 79
نمودار4-3- توزیع تحصیلی پاسخ دهندگان (نمونه آماری) 80
نمودار4-4- توزیع تجربه کاری پاسخ دهندگان  (نمونه آماری) 81
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فصل اول
کلیات تحقیق
 
 
 
 
 
 

 

1-1- مقدمه
 

امروزه همه کشورهای جهان به عنوان‏ یک اصل و شاخص توسعه،سعی در افزایش درآمد ملی دارند و برای نیل به‏ این هدف مهم نیز از راهکارهای گوناگون‏ و متعددی با مدیریت کارآمد و تدبیر و هوشمندی سود می‏جویند.یکی از شناخته شده‏ترین و محبوب ترین این‏ راهکارها در نزد مسؤولان و دولت‏ها، صنعت گردشگری است.
بسیاری از کشورها، از راه توسعه و گسترش صنعت گردشگری و جذب‏ گردشگران داخلی و خارجی موفق‏ شده‏اند، درآمدهای فراوانی به دست‏ آورند و نیز کشور خودشان را به مردم‏ جهان بشناسانند. به‏طوری که حتی درآمد بعضی از کشورها، تنها از راه صنعت‏ گردشگری تأمین می‏شود.برای مثال‏ کشورهای اسکاندیناوی،ترکیه، تایلند، چین و ژاپن و فرانسه از راه جلب‏ گردشگران خارجی درآمد فراوانی بدست‏ می‏آورند و در این کشورها مقادیر قابل‏ توجهی از درآمد ملی از همین راه تأمین‏ می‏گردد.
تعاونی­های گردشگری به عنوان‏ تشکل­های غیردولتی در بسیاری از کشورها نقش خود را در توسعه گردشگری به‏ خوبی ایفا کرده‏اند. این تعاونی ها کلیه‏ مراحل گردشگری مشتمل بر تبلیغات، پذیرش، راهنمایی، اسکان، مسافرت و. مرتبط با گردشگران را به خوبی‏ ساماندهی و برگزار می‏کنند.
از طرف دیگر امروزه بر نقش مؤثر کارآفرینی در توسعه ی اقتصادی بسیار تأکید می­شود.  با توجه به اینکه یکی از جنبه­های توسعه ی اقتصادی، توسعه­ی بخش گردشگری می­باشد، با تکیه بر نوآوری و با اعمال تغییراتی در سطوح مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سرمایه گذاری لازم می­توان به کشف بازارهای جدید و ارائه ی محصولات و خدماتی متفاوت پرداخت.مناطق روبه رشدی وجود دارد که دارای ویژگی­های فرهنگی و طبیعی بسیار می­باشند و پتانسیل لازم برای شکل­ گیری و توسعه ی کارآفرینی در بخش گردشگری را دارا می­باشند.
لذا در مطالعه پیش‌ رو با توجه به موارد مذکور به دنبال نقش عوامل مرتبط با توسعه کارآفرینی در تعاونی‌های گردشگری در استان مازندران می­باشد.

 

1-2- بیان مسئله

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...