آقای دکتر بهرامی
زمستان 1390
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب صفحه
چکیده . .1
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه.3
بیان مساله.4
اهمیت و ضرورت تحقیق.5
اهداف تحقیق6
سوال تحقیق.7
فرضیات تحقیق7
چارچوب نظری تحقیق8
قلمرو تحقیق9
تعریف واژه ها.9
جمع بندی فصل.10
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه.13
2-2- تعریف آموزش ضمن خدمت. .13
2-3- تاریخچه آموزش نیروی انسانی در جهان.14
2-4- فلسفه آموزشی: سنتی، مدرن، پست مدرن.15
2-5- برنامه ریزی جهت اجرای دوره های آموزشی.16
2-6- تشریح اهداف آموزش19
2-7- دلایل نیاز به آموزش کارکنان .22
2-8- طبقه بندی نیازهای آموزشی.22
2-9- مسوول تعیین نیازهای آموزشی .23
2-10- مسوول رفع نیازهای آموزشی24
2-11- روش های آموزش و توسعه 24
2-12- مزایای آموش در توسعه نیروی انسانی.25
2-13- فرایند آموزش.27
2-14- انواع فنون آموزش 28
2-15- کارکردهای ویژه آموزش در سازمان.33
2-16- خط مشی ها و مسئولیت آموزشی37
2-17- سرمایهگذاری در آموزش……..37
2-18 – اهداف آموزش نیروی انسانی41
2-19- انواع آموزش ضمن خدمت.42
2-20- روش های آموزش ضمن خدمت کارکنان.44
2-21- اهمیت و فواید آموزش ضمن خدمت46
2-22- نتایج حاصله از آموزش ضمن خدمت49
2-23- مقاصد آموزش ضمن خدمت50
2-24- ارتباط تواناسازی کارکنان و آموزش.52
2-25- توانمندی کارکنان از طریق آموزش ضمن خدمت.53
2-26- رابطه آموزش و افزایش بهره وری در سازمان ها54
2- 27- آموزش و کارایی55
2-28- تصمیم گیری چند معیاره 57
2-29- طبقهبندی فنون تصمیمگیری با توجه به نوع مدلسازی58
2-30- طبقهبندی فنون تصمیمگیری بر اساس معیار تصمیمگیری 58
2-31- فنون تصمیمگیری MADM60
2-32- انواع روشهای حل فنون تصمیمگیری چند شاخصه 66
2-33- روش SAW .70
2-34- روش TOPSIS70
2-35- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP).72
2-36- اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی73
2-37- مزایای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی.74
2- 38- مراحل استفاده از فرایند سلسله مراتبی.75
2-39- محاسبه نرخ سازگاری و ناسازگاری تصمیم76
2-40- پیشینه تحقیق.77
2-41- جمع بندی فصل.80
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه82
3-2- روش تحقیق .82
3-3- جامعه آماری 83
3-4- نمونه و روش نمونه گیری83
3-5- روش گردآوری اطلاعات84
3-6- روایی پرسشنامه.87
3-7- پایایی پرسشنامه.88
3-8- روش تجزیه و تحلیل آماری داده ها.91
3-9- متغیرهای تحقیق.91
3-10- جمع بندی فصل.92
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه.94
– توصیف داده ها.94
– تحلیل داده ها.97
– جمع بندی فصل.120
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه122
5-2- نتایج و یافته های تحقیق.122
5-3-محدودیتهای تحقیق .125
5-4-پیشنهادات.125
پیوست ها .126
منابع وماخذ
فهرست منابع فارسی .133
فهرست منابع غیر فارسی138
چکیده انگلیسی.140
چکیده:
سوابق نمونه های موفق در سازمان های یادگیرنده و پیشرو نشان می دهد که توجه به نیروی انسانی و ایجاد بستری مناسب جهت آموزش نیروی انسانی در قالب یک نظام مدیریت منابع انسانی کارا توانسته به خوبی اهداف مد نظر سازمان را محقق نماید. برای داشتن یک آموزش اثر بخش و مناسب می بایست به سمت آموزشهای انعطاف پذیر، ایجاد مسئولیت در قبال آموزش ها ، برنامه های خود آموزشی حرکت نمود که در برنامه آموزش ضمن خدمت و استفاده همزمان از آموزش های دیده شده در محیط کار و استفاده از نیازمندیهای محیط کار در تدوین برنامه های آموزشی می تواند بسیار مثمر ثمر باشد. از طرفی آموزش ضمن خدمت برای سازمانهایی همچون بانک ها و موسسات مالی که اصلی ترین خدمات را بصورت رابطه مستقیم مشتری با کارکنان ارائه می دهند از اهمیت زیادی برخوردار است و بنابراین سنجش اینکه کدام شعب در زمینه اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت موفق تر بوده اند به الگوگیری برای سایر شعب، افزایش کارایی و بهره وری انها خواهد انجامید.
این تحقیق قصد داشت تا 4 شعبه بانک ملی ایران در شهرهای منتخب استان مرکزی را به لحاظ شاخص های تاثیرپذیر از آموزش ضمن خدمت رتبه بندی نماید بنابر این ابتدا عوامل تاثیر پذیر بر کارکنان با اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت را با مطالعه ادبیات تحقیق شناسایی نموده( 8 شاخص) سپس به کمک پرسشنامه یک و با کمک تحلیل های آمار استنباطی معنی داری شاخص ها را مورد بررسی قرار دادیم که از این میان 5 شاخص اصلی استخراج گردیدند. در این میان شاخص رضایت شغلی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است در پرسشنامه دوم ابتدا ماتریس مقایسات زوجی شاخص های فیلتر شده ارز پرسشنامه یک، به منظور وزن دهی و با بهره گرفتن از تکنیک AHP صورت گرفت. همچنین ماتریس تصمیم گیری خبرگان تشکیل گردید . سپس با بهره گرفتن از بردار وزن ها و ماتریس تصمیم گیری، دو تکنیک SAW و TOPSIS اعمال گردید تا 4 گزینه مورد نظر رتبه بندی گردند. نهایتا نتایج حاصله نشان داد که رتبه بندی هر دوتکنیک یکسان بوده است .
کلمات کلیدی:
آموزش ضمن خدمت ، تصمیم گیری چند معیاره، AHP، SAW ،TOPSIS
1-1- مقدمه
هزاره سوم میلادی عصری که در آن زندگی می کنیم ، عصر تغییر و تحولات شتابنده است. در چنین فضایی سازمانها باید به طور مداوم آماده تحولات و رویاروئی با تغییرات باشند و بر پایه این نظریه که هر نظام و سیستمی متاثر از نظام برین خود می باشد، خود را با تحولات آن هماهنگ سازند،زیرا جز این راهی برای دوام بقاء وجود ندارد. نیاز به مدیریت و رهبری مدیرانی که از عهده حل مسائل سازمانی در این عصر شتابان برآیند به طور کامل محسوس می باشد.لذالازم است که مدیران و کارکنان از دانش و تجربه کافی برخوردار باشند.یعنی مدیران علاوه بر داشتن تعهد و شایستگی های فردی و اجتماعی باید به علم و دانش روزمجهز باشند و خود را با تحولات همپا سازند(بهرنگی ،1371).
امروزه حیات موثر سازمانها از طریق کارائی مدیران و کارکنان آگاه ، ماهر ، خلاق و توانا میسر می گردد. پیتر دراکر در مورد اهمیت مدیران در سازمانها می گوید:”مدیران کمیاب ترین و در عین حال با ارزش ترین سرمایه سازمانها می باشند(دراکر، 1954).
یاد گیری وآموزش انسان فرایندی مستمر است واین پدیده ، به دلیل افزایش سرعت تغییر در جوامع امروزی اهمیت بیشتری یافته است(جارویس ، 1983)آموزش روندی است که از طریق آن انسان برای داشتن دنیایی بهتر تلاش می کند. واژه آموزش از ریشه لاتین”Educate”به معنی استخراج کردن یا بیرون آوردن ، گرفته شده است. بنابراین هدف نخستین آموزش ، استخراج وبه ظهور رساندن توانایی های ذاتی یاد گیرنده می باشد. هدف آموزش بهبود سطح زندگی است و تمامی تلاش